Kultura

Konserwatorskie Niebo – zakup wyposażenia do Pracowni Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego

Muzeum Narodowe w Szczecinie jest beneficjentem dofinansowania w ramach działania 8.1. Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014‒2020.

Opublikowane

w dniu

15 grudnia 2017 r. została podpisana z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego umowa o dofinansowanie projektu „Konserwatorskie Niebo – zakup wyposażenia do Pracowni Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie nr POIS.08.01.00-00-0085/17”. Pomysłodawcą i kierownikiem projektu jest Główny Konserwator Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie – Przemysław Manna. Realizacja projektu trwa do 31 grudnia br.

Celem projektu „Konserwatorskie Niebo” jest ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego, zarówno materialnego, jak i niematerialnego. Realizacja projektu pozwoliła na zwiększenie zachowania, ochrony i dostępności zabytków znajdujących się w zbiorach muzeum oraz rozszerzenie oferty kulturalno-edukacyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie. Zakupiony sprzęt służyć będzie bezpośrednio konserwacji dziedzictwa materialnego, a pośrednio – przez odrestaurowane eksponaty – tworzeniu narracji i utrwaleniu dziedzictwa niematerialnego.

Dzięki realizacji projektu pracownie Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie zostały wyposażone w sprzęt badawczy, laboratoryjny, urządzenia, narzędzia, odczynniki niezbędne w pracy konserwatora zabytków oraz meble warsztatowe i laboratoryjne. 

Najważniejsze zakupy to nowoczesny wielkogabarytowy liofilizator, mobilny aparat RTG, sprzęt fotograficzny, lasery czyszczące, mikropiaskarka, wanny i skalery ultradźwiękowe, kamera IR oraz podnośnik umożliwiający transportowanie zabytków. Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu zakupiono 261 sztuk narzędzi, urządzeń i wyposażenia. Całkowita kwota dofinansowania wyniosła ok. 2,77 miliona złotych z czego 85% to dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% stanowiła dotacja z Budżetu Państwa. Bezpośrednim rezultatem projektu będzie wzrost liczby odwiedzających i uatrakcyjnienie oferty oraz wzrost zatrudnienia w Dziale Konserwacji Zbiorów. Projekt miał zapewnione 100% finansowania.

Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego udzielił dofinansowania dotacją celową kosztu niekwalifikowanego projektu, jakim jest podatek VAT. Przez okres 3 lat łączna przyznana dotacja celowa ze środków finansowych budżetu Województwa Zachodniopomorskiego wynosi 606 910 zł.

Fragment wypowiedzi Dyrektora Muzeum Narodowego w Szczecinie, Lecha Karwowskiego:

– Konserwacja to najbardziej ukryty, najmniej widoczny aspekt muzealnictwa. To zaplecze, kuchnia, niemal podziemie, alchemia, „tajne” laboratoria, gdzie ludzie o tajemniczych kwalifikacjach potrafią przemienić jakiś destrukt w dzieło sztuki. Gdzie poszarzałe, pozbawione wskutek kurzu, braku troski i złych losów, jakieś stare płótno nagle nabiera barw i życia. Konserwator to ktoś, kto łączy artystyczne uzdolnienia ze ścisłą wiedzą, która pozwala rekonstruować dawne techniki i technologie, albo zaprzęgać zdobycze współczesnej chemii czy fizyki do procesu odzyskiwania blasku i świeżości dawnej substancji. Albo zajrzeć pod kolejne warstwy wiekowego malowidła, odsłaniając jego najstarszą postać, czy inne malowidło schowane pod spodem. Pracownie konserwacji to niemal serce muzeum. Każdego dnia toczy się tam wojna z wrogiem wszystkiego, co z natury rzeczy przemijające, rywalizacja z żarłocznym czasem, zawzięty wyścig z entropią, uporczywa walka o podarowanie dawnemu dziełu jeszcze jednej setki lat życia… To serce bije tym intensywniej, ma tym większe możliwości w wojnie z przemijaniem, im lepiej wyposażone jest we właściwą mu broń – nowe narzędzia, nowe maszyny nowe technologie do zwalczania mikrobów, destrukcyjnych procesów rozpadu materii, niszczących wpływów powietrza i klimatu. Dlatego wysiłek podjęty przez moich współpracowników, by wyposażyć pracownie konserwacji Muzeum Narodowego w Szczecinie w nowoczesne urządzenia do powstrzymywania destrukcji, jest jednym z najwybitniejszych osiągnięć ostatnich lat w naszym Muzeum. Realizacje tego programu umożliwiły fundusze VIII osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014‒2020, jednak gdyby nie energia i upór całego zespołu projektowego, dążącego do zmiany starych pracowni w nowoczesne centrum konserwatorskie, szczególnie utrudnione w ostatnich czasach, projekt mógłby się nie powieść. A tak, dzięki ich wysiłkowi i umiejętności pokonywania trudności, Pomorze Zachodnie otrzyma wreszcie pracownie konserwatorskie godne współczesnego muzealnictwa, które – mamy nadzieje – nie tylko naszemu Muzeum będą służyć.

Oferta popularyzatorsko-edukacyjna Muzeum Narodowego w Szczecinie:

Dzięki realizacji projektu „Konserwatorskie Niebo” oraz współpracy Działu Konserwacji Zbiorów i Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie przygotowana została nowa oferta skierowana do zróżnicowanych grup odbiorców.

Nowością jest zaproponowanie realizacji części zajęć pokazowych dla grup zorganizowanych w pawilonie Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie, który dotąd był warsztatem pracy niedostępnym dla odwiedzających. Spotkania będą łączyły prezentacje możliwości badania i konserwacji obiektów, które daje nowo zakupione wyposażenie.

Dla dzieci i młodzieży proponujemy lekcje muzealne prezentujące zawód konserwatora i jego pracę oraz warsztaty muzealne, podczas których uczestnicy poznają techniki konserwacji i badania obiektów zabytkowych m.in.: „Mamo, tato, zmniejszyłem truskawkę”, „Światło w fotografii”, „Fałszerze obrazów”, „Fałszerze pieniędzy”, „Kleimy rozbite naczynia”, „Zaklejamy dziurę w gazecie”. 

Klasy uczniów szkół branżowych oraz grupy studentów zapraszamy na zajęcia połączone z prezentacją wyposażenia niezbędnego do pracy konserwatora, omówieniem nowoczesnych technik badań i prac konserwatorskich. 

Dla dzieci, młodzieży i dorosłych został przygotowany cykl spotkań warsztatowych „Konserwacja z historią w tle”, podczas których uczestnicy poznają ewolucję technik malarskich, historię koła garncarskiego i ceramiki użytkowej, a także zgłębią tajniki zawodu konserwatora.

Zajęcia edukacyjne będą dostępne dla grup zorganizowanych od 2021 roku. Udział w zajęciach będzie odpłatny. Przewidziano też spotkania dla odbiorców indywidualnych, podczas których zostanie zaprezentowana praca konserwatorów oraz nowe możliwości badań i konserwacji dostępne dzięki zakupionemu wyposażeniu. Do udziału w tych spotkaniach szczególnie będziemy zachęcać osoby posiadające zabytki w swoich kolekcjach prywatnych – aktywność ta będzie miała na celu popularyzację badań i prewencji konserwatorskiej wśród kolekcjonerów prywatnych, tak by uwrażliwić ich na dbałość o posiadane przez nich dziedzictwo kulturowe.

Aktualnie Muzeum Narodowe w Szczecinie jest niedostępne dla zwiedzających oraz nie prowadzi działalności edukacyjnej w formie tradycyjnej. Ale na bieżąco aktualizowana jest oferta dostępna on-line. W przypadku przedłużania się obostrzeń sanitarnych, alternatywna formuła obejmie też działania zaplanowane w okresie trwałości projektu „Konserwatorskie Niebo”.

Program edukacyjny: Krystyna Milewska, Przemysław Manna

Informacja o ofercie edukacyjnej, rezerwacja terminów: Anna Suchocka, e-mail: a.suchocka@muzeum.szczecin.pl, tel. 797 705 256

Aktualne informacje o ofercie edukacyjnej będą umieszczane na stronie Muzeum Narodowego w Szczecinie:https:/muzeum.szczecin.pl/edukacja/aktualnosci-edukacyjne.html

Z historii Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie

Dział Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie został powołany jesienią 1945 roku. W 1946 roku Pracownia Ceramiki przy Dziale Archeologii, zajmująca się porządkowaniem zbiorów zabytków wykopaliskowych, zainicjowała działalność konserwatorską w Muzeum Narodowym w Szczecinie, wówczas Muzeum Pomorza Zachodniego. W 1956 roku utworzono Pracownię Konserwacji Zabytków przy Dziale Sztuki. Rozpoczęto wówczas działania profilaktyczne i konserwatorskie w zakresie ochrony zbiorów sztuki, zwłaszcza średniowiecznej i nowożytnej. W 1960 roku utworzono Pracownię Drewna i Metalu przypisaną do Działu Morskiego. W 1971 roku pracownie konserwatorskie zostały merytorycznie zintegrowane i utworzono Dział Konserwacji Zabytków. W 1990 roku pracownie konserwatorskie zlokalizowano w pawilonie na Wałach Chrobrego i przemianowano na Dział Konserwacji Zbiorów.

Dziś dział ma pięć pracowni specjalistycznych, w których pracuje 9 konserwatorów:

‒ Pracownię Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej, 

‒ Pracownię Konserwacji Ceramiki,

‒ Pracownię Konserwacji Drewna i Metalu, 

‒ Pracownię Konserwacji Papieru i Skóry, 

‒ Pracownię Konserwacji Mebli i Broni.

Nowoczesne wyposażenie, profesjonalna interdyscyplinarna współpraca, wiedza ekspercka, wieloletnie doświadczenie oraz umiejętności konserwatorów pozwalają prowadzić badania obiektów i wykonywać prace konserwatorskie na najwyższym poziomie. W efekcie realizacji projektu już wkrótce zatrudniony zostanie kolejny pracownik. 

Część zakupionego sprzętu ma charakter mobilny, co umożliwi konserwatorom pracę z jego użyciem w terenie oraz współpracę terenową z podmiotami, które nie posiadają własnego sprzętu tej klasy, zwłaszcza na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Oferta współpracy w zakresie badań i prac konserwatorskich

Dział Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie wykonuje badania, ekspertyzy oraz prace konserwatorskie własnej kolekcji muzealnej oraz uzgodnione prace zlecone w ramach współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Jednym z rezultatów projektu będzie wzrost zatrudnienia w tym dziale. Nowe wyposażenie pozwala poszerzyć zakres badań oraz usług konserwatorskich, które można będzie zlecić w jednej z najnowocześniejszych pracowni w Euroregionie Pomerania. 

Wykonujemy badania nieinwazyjne obiektów zabytkowych z użyciem spektrometru XRF, spektrometru FTIR, mobilnej aparatury RTG, prowadzimy analizę obiektów w świetle UV oraz w promieniowaniu IR, a także analizujemy uzyskane wyniki oraz sporządzamy ekspertyzy i plany konserwatorskie. Oferujemy konserwację wielkogabarytowych drewnianych obiektów archeologicznych przy użyciu liofilizatora. Proponowana technika konserwacji sprawdza się zwłaszcza w przypadku obiektów mokrych lub zawilgoconych, wydobytych z wody lub zawilgoconego gruntu. Gwarantujemy profesjonalne suszeniu obiektów, które uległy zalaniu lub zawilgoceniu.

Dział Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie, mieście się w pawilonie przy Muzeum Narodowym w Szczecinie przy ul. Wały Chrobrego 3 (wejście od ul. Zygmunta Starego).

Pakiet fotografii:

Na zdjęciach zespół Działu Konserwacji Zbiorów prezentuje sprzęt zakupionych w ramach projektu „Konserwatorskie Niebo”. Załączone fotografie są udostępnione przez Muzeum Narodowe w Szczecinie jako materiał ilustrujący powyższe treści. Wyrażamy zgodę na użycie materiału w celach informacyjno-promocyjnych związanych z projektem. W przypadku wykorzystania materiału prosimy o opatrzenie ich stosownym podpisem: fot. Muzeum Narodowe w Szczecinie/ fot. Michał Wojtarowicz

Reklama

Gmina Kołbaskowo

Monika Mazur i Piotr Szwedes w komedii „Odjechana farsa” – nadchodzące wydarzenie w Przecławiu!

Już w najbliższą środę, 15 maja, o godzinie 19:00, Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Przecławiu stanie się areną teatralnych wydarzeń. Monika Mazur i Piotr Szwedes wcielą się w bohaterów komedii „Odjechana farsa”, stając przed wyzwaniem odtworzenia aż dziesięciu różnych postaci.

Opublikowane

w dniu

Wśród postaci, które pojawią się na scenie, będziemy świadkami perypetii takich osobowości, jak sławny pisarz autor poradników małżeńskich i jego zniesmaczona życiem żona, senator w przebraniu z ambitną kochanką, siostra zakonna marząca o karierze w show-biznesie, natrastliwy boy hotelowy oraz przebiegła dziennikarka telewizyjna. Wszystko to rozgrywać się będzie w niewielkim pokoju hotelowym, będącym świadkiem absurdalnych i pełnych zwrotów akcji sytuacji.

Bilety na wydarzenie są dostępne w cenie 80 złotych, zaś posiadacze Kołbaskowskiej Karty Mieszkańca będą mogli nabyć je z rabatem w cenie 70 złotych poprzez portal biletomat.pl. Organizatorzy przypominają, że spektakl przeznaczony jest dla widzów od 15 roku życia. Przedstawienie, które trwać będzie 100 minut z 15-minutową przerwą, to efekt współpracy autorskiego duetu Philipa LaZebnika i Kingsleya Daya, a za tłumaczenie odpowiedzialna jest Hanna Szczerkowska. Reżyserią zajął się Tomasz Dutkiewicz, natomiast scenografię przygotował Wojciech Stefaniak.

Oczekuje się, że ten niezwykły wieczór będzie pełen humoru i rozrywki, a praca aktorów stanowić będzie istotne świadectwo ich wszechstronności scenicznego talentu.

Czytaj dalej

Kultura

Koncert Grzegorza Niemczuka, w ramach cyklu “FRYDERYK Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie”

Opublikowane

w dniu

Już 10 maja (piątek) o godz. 19:00 w szczecińskiej Willi Lentza odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie”. Tym razem wystąpi Grzegorz Niemczuk — polski wirtuoz fortepianu, zwycięzca licznych konkursów pianistycznych.

Cykl „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie” powstał z inicjatywy szczecińskiej Willi Lentza, a pierwsze wydarzenie z cyklu miało miejsce w styczniu 2024 roku. Od tego czasu w murach Willi Lentza zagrali: Jakub Kuszlik, Ewa Pobłocka, David Serebryanik, i Sławomir Wilk. Przez najbliższe miesiące, podczas willowych wieczorów utwory Fryderyka Chopina będą interpretować współczesne gwiazdy estrady oklaskiwane przez publiczność w prestiżowych salach koncertowych świata. Główną ambicją organizatorów jest prezentacja wszystkich utworów mistrza.

Willa Lentza to jedna z najbardziej różnorodnych i aktywnych instytucji kultury. Wydarzenia w Willi Lentza odbywają się niemal codziennie – w programie instytucji nie brakuje interesujących wystaw artystów polskich i zagranicznych, koncertów światowej sławy muzyków czy teatralnych spektakli. Działalność Willi Lentza to szeroki wachlarz wydarzeń kulturalnych, które na wysokim poziomie promują muzykę, sztukę i szeroko rozumianą kulturę. Mimo prestiżowej prezentacji organizatorom wydarzeń z sukcesem udaje się skrócić dystans między dziełem, a odbiorcą — jest to możliwe, dzięki zapewnieniu kameralnego kontaktu z wielką sztuką.

Grzegorz Niemczuk występował w najsłynniejszych salach koncertowych świata – Carnegie Hall i Steinway Hall w Nowym Jorku, Kioi Hall w Tokio, Beijing Concert Hall w Pekinie, Teatro Sérgio Cardoso w São Paulo, Victoria Concert Hall w Singapurze czy Collonge- Bellerive w Genewie. Grzegorz Niemczuk koncertował już w 36 krajach, a jego muzyka jest

doceniana przez krytyków i publiczność na całym świecie. Jako pierwszy Polak w historii, w

2013 roku wygrał nagrodę główną w nowojorskim konkursie International Carnegie Hall Concert Debut Competition. W roku 2016 został laureatem Nagrody Specjalnej International

Busan Maru Music Festival w Korei Południowej.

W trakcie pandemii (2020–2022) artysta stworzył unikatowy projekt nagrań filmów- wykładów o wszystkich utworach Fryderyka Chopina. W tym czasie powstało ponad 330 odcinków, które zostały opublikowane na YouTube oraz na Facebooku. Projekt powstał w dwóch wersjach językowych — polskiej i angielskiej.

W Willi Lentza Grzegorz Niemczuk zaprezentuje pięć mazurków Op. 6, dwie wariacje E-dur

na temat niemieckiej piosenki „Steh’ auf, steh’ auf, du schweizer Bub” Op. posth. oraz z „Hexameronu” na temat marszu z opery „Purytanie” Belliniego op. 29 A, a także Sonatę b- moll Op. 35 (napisaną w Nohant w roku 1839) ze słynnym „Marszem żałobnym” i Scherzo b-moll Op. 31 z roku 1837 dedykowane przez Fryderyka Chopina Adéle de Fürstenstein.

Data: 10 maja 2024

Godzina: 19:00

Miejsce: Willa Lentza, Szczecin

Bilety dostępne: https://bilety.willa-lentza.pl

Czytaj dalej

Kultura

Kevin Kenner i Vienna Morphing Soloists w Willi Lentza

Na początku maja, w szczecińskiej Willi Lentza, będzie miało miejsce wyjątkowe wydarzenie w ramach cyklu „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie”. Już 8.05 (środa) o godz. 18:00 odbędzie się koncert światowej sławy chopinisty — Kevina Kennera. Artysta wystąpi wraz z zespołem Vienna Morphing Soloists.

Opublikowane

w dniu

Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie” to cykl koncertowy, którego celem jest przedstawienie wszystkich dzieł Mistrza z Żelazowej Woli. Wydarzenie organizowane przez szczecińską Willę Lentza rozpoczęło się w styczniu 2024 roku i przez najbliższe miesiące będzie przybliżać twórczość Fryderyka Chopina. W ramach cyklu w Willi Lentza wystąpili już: Jakub Kuszlik, Ewa Pobłocka, David Serebryanik i Sławomir Wilk.

Willa Lentza znana jest ze swojego wkładu w promowanie polskiej kultury, historii i sztuki, co również było inspiracją do stworzenia cyklu koncertowego. Instytucja ta jest jedną z największych i najaktywniejszych w Polsce. Willa Lentza promuje sztukę, muzykę oraz kulturę wysoką i prezentuje je na najwyższym poziomie. To zdecydowanie miejsce, którego brakowało na kulturalnej mapie Szczecina.

Kevin Kenner rozpoczął swoją naukę pod kierunkiem Krzysztofa Burzy. Jeszcze jako nastolatek wyjechał do Polski, aby pobierać nauki u prof. Ludwika Stefańskiego, który przygotował go do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1980 roku. Kenner był wtedy najmłodszym uczestnikiem konkursu i otrzymał nagrodę dla obiecującego artysty. Światowe uznanie zyskał w 1990 roku, kiedy zajął II miejsce na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pierwszego miejsca wówczas nie przyznano), otrzymał także nagrodę publiczności za najlepsze wykonanie poloneza. W tym czasie zdobył również brązowy medal w Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.

Jako solista Kenner koncertował z najwybitniejszymi, światowymi orkiestrami, wśród nich: BBC Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester z Berlina, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Czeska, Nationaal Orkest van Belgie, Orkiestra XVIII Wieku, Orkiestra Symfoniczna NHK oraz San Francisco Symphony.

Podczas wydarzenia w Willi Lentza Kevin Kenner wystąpi w towarzystwie Vienna Morphing Soloists. Kwintet składa się z solistów Morphing Chamber Orchestra, która uznawana jest za jedną z najlepszych orkiestr kameralnych w całej Europie. Założycielem zespołu jest producent, aranżer i altowiolista Tomasz Wabnic. Ich niezwykłe umiejętności muzyczne i wszechstronność sprawiają, że są jednym z najbardziej uniwersalnych zespołów na świecie.

Czytaj dalej
Reklama

Na czasie