Kultura

Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu

Zapraszamy Widzów na „Gęstość zaludnienia. Historię wybuchu” w reżyserii Krzysztofa Popiołka – z bardzo ważną dedykacją. Chcielibyśmy, żeby Widzowie w najbliższa sobotę byli z nami dla Białorusi w tym symbolicznym geście solidarności z naszymi wschodnimi sąsiadami. Bilety – w związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną w Polsce – można kupić tylko drogą elektroniczną przez naszą stronę internetową: www.kana.art.pl/bilety

Opublikowane

w dniu

W sobotę 19 września o godzinie 19 pojawimy się na scenie Teatru Kana pierwszy raz od marca. Podarujemy Widzom wyjątkowy dla nas spektakl, który powstał na podstawie „Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości” białoruskiej noblistki Swietłany Aleksijewicz.

Dedykacja:

Kiedy usłyszałem o przesłuchaniach Swietłany Aleksijewicz w Mińsku, zmroziło mnie.

W jednym z wywiadów w zeszłym roku mówiła:

Plany na przyszłość? Nauczyć się żyć. Nadal tego nie umiem.

Teraz jest chyba jeszcze trudniej. Ziemia tak się szybko obraca, szczególnie w ostatnim czasie. Z jej książek nauczyłem się tego: słuchać, nasłuchiwać, wysłuchać.

Okna mojego mieszkania w Warszawie wychodzą na wschód. Wyobrażam sobie, że to to samo niebo, które jest rozpięte nad Mińskiem. Że te chmury idą wisieć tam. A z nimi kropelki mojego potu, i łzy, które parują i tworzą te statki pochmurne. A potem pada deszczem gdzieś dalej. I piją to zwierzęta. I wszystkie pierwiastki wracają. Jesteśmy bliżej siebie, niż nam się wydaje. Skraplamy się i scalamy.

Bardzo trudno jest uniknąć patosu. Ale czasem zdarzają się takie momenty, kiedy można sobie na niego pozwolić. Droga Pani Swietłano, będziemy mówić Pani słowami, dopóki będziemy umieli. Ma Pani nasze słowo. W sobotę i za każdym kolejnym razem będziemy grać dla Pani, dla Was, nasi przyjaciele z Białorusi. Będziemy stawać z Wami na scenie ramię w ramię. Aż któregoś dnia się uda. Musi.

Krzysztof Popiołek

Пpыcвячэннe:

Калі я пачуў аб допытах Святланы Алексіевіч у Мінску – мяне замарозіла.

У адным са сваіх інтэрв’ю у мінулым годзе Святлана казала так: “Планы на будучыню? Навучыцца жыць. Я далей гэтага не ўмею”. Зараз гэта, безумоўна, яшчэ больш складана. Зямля так хутка круціцца, асабліва ў апошнім часе. З кніг Святланы Алексіевіч я навучыўся слухаць, прыслухвацца і выслухоўваць.

Вокны маёй кватэры ў Варшаве выходзяць на ўсход. Уяўляю сабе, што гэта тое ж самае неба, каторае зараз і над Мінскам. Што гэтыя хмары плывуць, каб вісець і там. А з імі кроплі майго поту і слёзы, каторыя кандэнсуюць і стаюцца гэтымі хмарамі-караблямі. А пасля падаюць дажджом недзе далей. І зверы іх п’юць. І ўсё элементы вяртаюцца. Мы бліжэй да сябе, чым нам падаеца. Мы кроплі і мы цэласць.

Вельмі складана не быць патасным. Але часам здараюцца такія моманты, калі можна на гэты патас сабе дазволіць. Дарагая спадарыня Святлана, мы будзем гаварыць Вашымі словамі, пакуль будзем здольныя. Даем сваё слова. У суботу (19.09) і кожным іншым разам мы будзем граць для Вас асабіста і для Вас, нашыя Беларускія Сябры. Мы будзем ставаць на сцэне плячо ў плячо з Вамі. Ажно аднаго дня ўсё атрымаецца. Бо атрымацца ўжо мусіць.

Кшыштаф Попёлэк,

рэжысёр спэктаклю “Шчыльнасць насельніцтва. Гісторыя выбуху” (паводле кнігі Святланы Алексіевіч “Чарнобыльская малітва. Хроніка будучыні”).

Дзе: Тэатр Кана ў Шчэціне. Калі: 19.09.2020 году.

O spektaklu:

Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i  siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się: że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze – istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.

Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.

„Gęstość zaludnienia. Historia wybuchu”
na podstawie „Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości” Swietłany Aleksijewicz
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Popiołek
scenografia: Anna Wołoszczuk
kostiumyPiotr Popiołek
obsadaBibianna Chimiak, Karolina SabatDariusz MikułaPiotr Starzyński
realizacja: Teatr Kana
premiera: czerwiec 2017
czas trwania: 80 minut

Kultura

Koncert Grzegorza Niemczuka, w ramach cyklu “FRYDERYK Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie”

Opublikowane

w dniu

Już 10 maja (piątek) o godz. 19:00 w szczecińskiej Willi Lentza odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie”. Tym razem wystąpi Grzegorz Niemczuk — polski wirtuoz fortepianu, zwycięzca licznych konkursów pianistycznych.

Cykl „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie” powstał z inicjatywy szczecińskiej Willi Lentza, a pierwsze wydarzenie z cyklu miało miejsce w styczniu 2024 roku. Od tego czasu w murach Willi Lentza zagrali: Jakub Kuszlik, Ewa Pobłocka, David Serebryanik, i Sławomir Wilk. Przez najbliższe miesiące, podczas willowych wieczorów utwory Fryderyka Chopina będą interpretować współczesne gwiazdy estrady oklaskiwane przez publiczność w prestiżowych salach koncertowych świata. Główną ambicją organizatorów jest prezentacja wszystkich utworów mistrza.

Willa Lentza to jedna z najbardziej różnorodnych i aktywnych instytucji kultury. Wydarzenia w Willi Lentza odbywają się niemal codziennie – w programie instytucji nie brakuje interesujących wystaw artystów polskich i zagranicznych, koncertów światowej sławy muzyków czy teatralnych spektakli. Działalność Willi Lentza to szeroki wachlarz wydarzeń kulturalnych, które na wysokim poziomie promują muzykę, sztukę i szeroko rozumianą kulturę. Mimo prestiżowej prezentacji organizatorom wydarzeń z sukcesem udaje się skrócić dystans między dziełem, a odbiorcą — jest to możliwe, dzięki zapewnieniu kameralnego kontaktu z wielką sztuką.

Grzegorz Niemczuk występował w najsłynniejszych salach koncertowych świata – Carnegie Hall i Steinway Hall w Nowym Jorku, Kioi Hall w Tokio, Beijing Concert Hall w Pekinie, Teatro Sérgio Cardoso w São Paulo, Victoria Concert Hall w Singapurze czy Collonge- Bellerive w Genewie. Grzegorz Niemczuk koncertował już w 36 krajach, a jego muzyka jest

doceniana przez krytyków i publiczność na całym świecie. Jako pierwszy Polak w historii, w

2013 roku wygrał nagrodę główną w nowojorskim konkursie International Carnegie Hall Concert Debut Competition. W roku 2016 został laureatem Nagrody Specjalnej International

Busan Maru Music Festival w Korei Południowej.

W trakcie pandemii (2020–2022) artysta stworzył unikatowy projekt nagrań filmów- wykładów o wszystkich utworach Fryderyka Chopina. W tym czasie powstało ponad 330 odcinków, które zostały opublikowane na YouTube oraz na Facebooku. Projekt powstał w dwóch wersjach językowych — polskiej i angielskiej.

W Willi Lentza Grzegorz Niemczuk zaprezentuje pięć mazurków Op. 6, dwie wariacje E-dur

na temat niemieckiej piosenki „Steh’ auf, steh’ auf, du schweizer Bub” Op. posth. oraz z „Hexameronu” na temat marszu z opery „Purytanie” Belliniego op. 29 A, a także Sonatę b- moll Op. 35 (napisaną w Nohant w roku 1839) ze słynnym „Marszem żałobnym” i Scherzo b-moll Op. 31 z roku 1837 dedykowane przez Fryderyka Chopina Adéle de Fürstenstein.

Data: 10 maja 2024

Godzina: 19:00

Miejsce: Willa Lentza, Szczecin

Bilety dostępne: https://bilety.willa-lentza.pl

Czytaj dalej

Kultura

Kevin Kenner i Vienna Morphing Soloists w Willi Lentza

Na początku maja, w szczecińskiej Willi Lentza, będzie miało miejsce wyjątkowe wydarzenie w ramach cyklu „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie”. Już 8.05 (środa) o godz. 18:00 odbędzie się koncert światowej sławy chopinisty — Kevina Kennera. Artysta wystąpi wraz z zespołem Vienna Morphing Soloists.

Opublikowane

w dniu

Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie” to cykl koncertowy, którego celem jest przedstawienie wszystkich dzieł Mistrza z Żelazowej Woli. Wydarzenie organizowane przez szczecińską Willę Lentza rozpoczęło się w styczniu 2024 roku i przez najbliższe miesiące będzie przybliżać twórczość Fryderyka Chopina. W ramach cyklu w Willi Lentza wystąpili już: Jakub Kuszlik, Ewa Pobłocka, David Serebryanik i Sławomir Wilk.

Willa Lentza znana jest ze swojego wkładu w promowanie polskiej kultury, historii i sztuki, co również było inspiracją do stworzenia cyklu koncertowego. Instytucja ta jest jedną z największych i najaktywniejszych w Polsce. Willa Lentza promuje sztukę, muzykę oraz kulturę wysoką i prezentuje je na najwyższym poziomie. To zdecydowanie miejsce, którego brakowało na kulturalnej mapie Szczecina.

Kevin Kenner rozpoczął swoją naukę pod kierunkiem Krzysztofa Burzy. Jeszcze jako nastolatek wyjechał do Polski, aby pobierać nauki u prof. Ludwika Stefańskiego, który przygotował go do wzięcia udziału w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1980 roku. Kenner był wtedy najmłodszym uczestnikiem konkursu i otrzymał nagrodę dla obiecującego artysty. Światowe uznanie zyskał w 1990 roku, kiedy zajął II miejsce na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pierwszego miejsca wówczas nie przyznano), otrzymał także nagrodę publiczności za najlepsze wykonanie poloneza. W tym czasie zdobył również brązowy medal w Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie.

Jako solista Kenner koncertował z najwybitniejszymi, światowymi orkiestrami, wśród nich: BBC Symphony, Deutsches Symphonie-Orchester z Berlina, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Czeska, Nationaal Orkest van Belgie, Orkiestra XVIII Wieku, Orkiestra Symfoniczna NHK oraz San Francisco Symphony.

Podczas wydarzenia w Willi Lentza Kevin Kenner wystąpi w towarzystwie Vienna Morphing Soloists. Kwintet składa się z solistów Morphing Chamber Orchestra, która uznawana jest za jedną z najlepszych orkiestr kameralnych w całej Europie. Założycielem zespołu jest producent, aranżer i altowiolista Tomasz Wabnic. Ich niezwykłe umiejętności muzyczne i wszechstronność sprawiają, że są jednym z najbardziej uniwersalnych zespołów na świecie.

Czytaj dalej

Kultura

Wzrost czytelnictwa w Polsce: Autorzy dostrzegani przez czytelników

W najnowszym sprawozdaniu Biblioteki Narodowej zarysowany został obraz współczesnego czytelnictwa w Polsce, który ukazuje istotne tendencje. Z raportu wynika, że czytelnictwo w kraju zanotowało pozytywne zmiany: w ostatnim roku odsetek osób sięgających po książki wzrósł o dziewięć procent, osiągając poziom czterdziestu trzech procent populacji. Dane te rzucają światło na zmieniające się nawyki kulturalne Polaków.

Opublikowane

w dniu

Popularyzacja literatury wśród odbiorców ma kilka wymiarów. Okazuje się, że kluczowe dla sprzedaży są adaptacje filmowe oparte na literackich pierwowzorach oraz międzynarodowe triumfy autorów na polu nagrody tak prestiżowej, jak Nobel. Obecnie na szczycie listy popularnych pisarzy znajdują się Remigiusz Mróz, specjalizujący się w kryminałach i thrillerach prawniczych, Katarzyna Bonda, uznana za królową polskiego kryminału, oraz laureatka Nagrody Nobla – Olga Tokarczuk, której twórczość nie wymaga szerokiej eksplikacji.

Wyraźnie zaznacza się również rozbieżność płciowa w statystykach czytelnictwa. Co druga kobieta w Polsce sięga po książki, w przeciwieństwie do jednego na trzech mężczyzn. Ten fakt koreluje ze stwierdzeniem, że kobiety wykazują się wyższym poziomem wykształcenia. Konstatacja ta może służyć jako bodziec dla mężczyzn do narodowej refleksji nad własnymi nawykami czytelniczymi.

Czytaj dalej
Reklama

Na czasie