Kultura

Premiera plus przegląd, czyli filmy Almodovara w Kinie Zamek!

Na przegląd filmów Pedro Almodovara zaprasza szczecińskie Kino Zamek. Produkcje jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina będzie można oglądać na zamkowym ekranie od 18 do 23 lutego br.

Opublikowane

w dniu

Przegląd w Kinie Zamek towarzyszy premierze najnowszego filmu Almodovara – „Matki równoległe”, które będziemy pokazywać od 18 lutego. W ramach przeglądu Kino Zamek zagra z kolei pięć wcześniejszych produkcji hiszpańskiego twórcy: „Julietę”, „Ból i blask”, „Ludzki głos”, „Skórę, w której żyję” oraz „Przelotnych kochanków”.

Pedro Almodovar należy do grona najwybitniejszych twórców współczesnego kina. Banał, ale jakże prawdziwy! Ciągle na fali, ciągle w ścisłym kontakcie ze współczesnym widzem, którego Almodovar wyraźnie kocha i szanuje. Ja tak to czuję, a należę do grona odbiorców, którzy czekają na każdy jego nowy film z wielkim zainteresowaniem. Choć Almodovar krąży wokół bliskich mu tematów, każda jego propozycja jest nieco inna i niesie nieco inne doznania. Wspaniale jest podróżować w jego wrażliwości, ja tak robię od lat i robi to wielu widzów, którzy szanują Pedro Almodovara – mówi Krzysztof Spór, dziennikarz filmowy i współautor programu filmowego Kina Zamek. – Zaprezentujemy sześć ostatnich pełnometrażowych filmów tego hiszpańskiego twórcy, dzięki czemu możemy przekonać się, w jakiej „formie” dzisiaj jest Almodovar. A zapewniam, że w dobrej – dodaje Krzysztof Spór. – Najlepszym tego potwierdzeniem są jego najnowsze „Matki równoległe”, dotykające trudnego tematu w bardzo almodovarowskim stylu i z udziałem wybitnej Penelope Cruz. I ponownie Almodovar zaskoczył i zachwycił, podejściem do tematu, rozwiązaniami fabularnymi, prowadzeniem postaci i głównych aktorek. Bo ponownie KOBIETA jest u Almodovara najważniejsza, a on rozumie tę wrażliwość, jak mało kto. Warto wejść w ten świat, warto poznać tę perspektywę. Niektórzy odnajdą w niej siebie, dla innych będzie to po prostu intrygująca tematyka. Takie jest właśnie kino Almodovara!

Bilety na seanse w Kinie Zamek w cenie 14 i 12 zł (ulgowy) do kupienia w kasie Zamku (wejście A z Dużego Dziedzińca, I piętro), w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (wejście I z Dziedzińca Menniczego) oraz online na stronie bilety.zamek.szczecin.pl.

PROGRAM PRZEGLĄDU FILMY ALMODOVARA W KINIE ZAMEK:

 JULIETA

18 lutego (piątek), 17:00

dramat, Hiszpania 2016 (99 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Adriana Ugarte, Inma Cuesta, Michelle Jenner

„Julieta” to trzymająca w napięciu historia matki poszukującej córki, która wiele lat temu zniknęła bez śladu. Opowieść o skrajnych uczuciach, jakie odczuwamy wobec najbliższych i tajemnicach, które przed nimi skrywamy. Filmowa adaptacja opowiadań wyróżnionej literacką Nagrodą Nobla Alice Munro pokazuje, że siłą kina Almodóvara jest niezmiennie wiara w potęgę uczuć i miłości. Film prezentowany był w Konkursie Głównym festiwalu w Cannes.

BÓL I BLASK

19 lutego (sobota), 17:00

dramat, Hiszpania 2019 (113 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Asier Etxeandia

„Ból i blask” to arcydzieło (Gazeta Wyborcza), najlepszy i zarazem najbardziej osobisty film hiszpańskiego mistrza od lat (The Hollywood Reporter), najpiękniejsza celebracja miłości (The Playlist). Doskonałe recenzje, łzy wzruszenia i 10-minutowa owacja po seansie – takie były pierwsze reakcje na tę opowieść o roli przypadku w naszym życiu, o sile pierwszych fascynacji oraz o tym, co po latach zostaje z relacji – zwłaszcza miłosnych – z ważnymi dla nas ludźmi. „Ból i blask” to również ponowne spotkanie hiszpańskiego reżysera ze swoją wieloletnią filmową muzą, Penélope Cruz, oraz – przede wszystkim – z Antonio Banderasem, którego za tę rolę uhonorowano nagrodą dla najlepszego aktora na 72. Festiwalu w Cannes.

Głównym bohaterem filmu jest Salvador Mallo (Banderas), kultowy hiszpański reżyser, który stroni od mediów i usilnie strzeże swojej prywatności. Mężczyzna odnajduje po latach osoby, które wywarły największy wpływ na jego życie oraz przeżywa na nowo najważniejsze momenty ze swojej przeszłości. Wraca do dzieciństwa, gdy wraz z rodzicami w poszukiwaniu dobrobytu przenieśli się do małego miasteczka. Przywołuje obrazy swojej pierwszej namiętności, pierwszej wielkiej miłości i bólu rozstania. Wspomina spotkanie z kinem, które na lata stało się sensem jego życia. Powracając do najintensywniejszych doświadczeń minionych lat, Salvador odnajduje siłę, by zmierzyć się z teraźniejszością. Czy uda mu się zamknąć niedokończone sprawy z przeszłości, które burzą jego poukładaną codzienność?

„Ból i blask” to najbardziej osobisty spośród wszystkich filmów Almodóvara, a jednocześnie, jak podkreślała po premierze światowa krytyka, najlepszy film w jego karierze. Pełne emocji dzieło na miarę „Osiem i pół” Felliniego, w którym hiszpański reżyser po raz kolejny zachwyca swoją niepowtarzalną wrażliwością wizualną i w kapitalny sposób łączy wielką czułość  z poczuciem humoru.

LUDZKI GŁOS

20 lutego (niedziela), 17:00

dramat, Hiszpania 2020 (75 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada Tilda Swinton

Sensacja festiwalu w Wenecji, hołd złożony największej europejskiej aktorce przez ikonę europejskiego kina. „Ludzki głos” to pierwszy wspólny film Pedra Almodóvara i Tildy Swinton, a zarazem pierwszy zrealizowany po angielsku tytuł w dorobku hiszpańskiego reżysera. Ten na wskroś almodovarowski, kipiący kolorami i buzujący od emocji melodramat z powodzeniem łączy dwa temperamenty, wrażliwości i kinowe żywioły. Niepodrabialny styl twórcy „Porozmawiaj z nią” wydaje się być skrojony na miarę gwiazdy Jarmuscha czy Guadagnino, jak obłędna czerwona suknia Balenciagi, w której blada Tilda Swinton przemierza plan filmu Almodóvara.

Jej bohaterka – zakochana, poniżona, zdesperowana – prowadzi swoją ostatnią telefoniczną rozmowę z mężczyzną, który od niej odszedł. W mieszkaniu w towarzystwie spakowanych walizek kochanka i jego osieroconego psa, miotając się od wściekłości do smutku, trawi miłosną katastrofę. Sięga po pigułki, chwyta za siekierę, rozlewa benzynę: chciałaby zabić siebie, chciałaby zniszczyć jego, chce zagrać rolę życia w dramacie zwanym rozstaniem. Zmienia kostiumy i maski, przymierza konwencje, błaga, krzyczy i szepcze: sprawdza, czy ta historia powinna skończyć się tragedią czy może jednak… happy endem?

Nakręcony w czasie pandemii, średniometrażowy, luźno inspirowany sztuką Jeana Cocteau „Ludzki głos” to esencja almodovarowskiego świata: bo tekst Cocteau Hiszpan wykorzystał już w „Kobietach na skraju załamania nerwowego” i „Prawie pożądania”. Bo zarówno muzyka, jak i elementy ekstrawaganckiej scenografii w nowym filmie pochodzą z poprzednich dzieł Almodóvara. Bo jego kino to namiętna miłosna opowieść, w której pierwszoplanową rolę grały niemal zawsze wyraziste, niezwykłe bohaterki. Swinton jest jedną z nich, ale zarazem przychodzi z innego świata („Klienci kochają moją bladość. Ową mieszankę szaleństwa i melancholii” – pozwala sobie w filmie na autoironię). Wnosi do almodovarowskiego mikrokosmosu kobiecą niezależność i siłę przetrwania. Ta kobieta nigdy nie będzie ofiarą. „Ludzki głos” wypowiada więc słowa pożegnania dla pewnego etapu twórczości Pedra Almodóvara i zapowiada jej nowy rozdział.

Filmowi towarzyszy arcyciekawa rozmowa, w której reżyser i jego nowa muza dopowiadają ten wątek. Rozdzieleni przez pandemię, ze swoich domów mówią o pracy nad filmem, miłości do kina, inspiracjach i – wspólnych! – planach na niedaleką przyszłość.

SKÓRA, W KTÓREJ ŻYJĘ

22 lutego (wtorek), 17:00

dramat, Hiszpania 2011 (117 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Antonio Banderas, Elena Anaya, Blanca Suarez

„Skóra, w której żyję” to owacyjnie przyjęty na festiwalu w Cannes thriller Pedro Almodóvara, niekwestionowanego mistrza współczesnego kina. Reżyser od początku filmu mnoży pytania, trzymając widzów przez cały seans w napięciu. Twórca „Wszystko o mojej matce” po raz drugi w swojej karierze sięgnął po materiał literacki („Drżące ciało” inspirowane było powieścią Ruth Rendell) i przygotował scenariusz na podstawie powieści „Tarantula” Thierry’ego Jonqueta.

W rolach głównych występują: Antonio Banderas, jeden z ulubionych aktorów hiszpańskiego reżysera oraz Elena Anaya.

Od czasu, gdy żona doktora Roberta Ledgarda (Antonio Banderas), znanego chirurga plastycznego, spłonęła w wypadku samochodowym, próbował on stworzyć nową ludzką skórę, która mogłaby ją ocalić. Po dwunastu latach badań udaje mu się wyhodować skórę, będącą prawdziwą zbroją, chroniącą przed wszelkimi zagrożeniami.

Przez lata eksperymentów i prób doktor Ledgard potrzebował trzech rzeczy: braku skrupułów, asystenta i królika doświadczalnego: najlepiej człowieka. Skrupuły nie były dla doktora żadnym problemem, najwierniejszą asystentką została Marilia (Marisa Paredes), kobieta opiekująca się nim od dnia jego narodzin, a jeśli chodzi o doświadczalnego królika… Ledgard nie bał się sięgnąć po najbardziej drastyczne rozwiązanie…

PRZELOTNI KOCHANKOWIE

 

23 lutego (środa), 17:00

dramat, Hiszpania 2013 (96 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar

Obsada: Javier Cámara, Lola Dueñas, Cecilia Roth, Blanca Suárez, Antonio Banderas, Penélope Cruz

Pedro Almodóvar wita na pokładzie lotu pasażerskiego z Madrytu do Meksyku! Z powodu technicznej usterki, bezpieczeństwo pasażerów zostaje zagrożone. Doświadczeni piloci robią wszystko, by znaleźć rozwiązanie tej trudnej sytuacji. Personel pokładowy bez reszty poświęca swe ciała i dusze, by w każdy możliwy sposób uprzyjemnić podróż pasażerom, którzy czekają na rozwój wypadków. Okazuje się, że życie w chmurach jest tak samo skomplikowane, jak i na ziemi, a przyczyny tego są zawsze te same: seks i śmierć.

Na pokładzie samolotu poznajemy: nowożeńców wyruszających w podróż poślubną, królową plotkarskich magazynów, bezwzględnego biznesmena uciekającego z Hiszpanii przed policją oraz Don Juana próbującego rozstać się z jedną ze swoich kochanek. Każde z nich leci do Meksyku w określonym celu – by coś załatwić albo przed czymś uciec. Co musi się wydarzyć, aby ta grupa nieznajomych wyznała sobie swoje tajemnice? Co musi się stać, by wszyscy – włącznie z pilotami – wyjawili najgłębiej skrywane pragnienia?

POKAZY FILMU MATKI RÓWNOLEGŁE W KINIE ZAMEK:

 MATKI RÓWNOLEGŁE (PREMIERA)

18 lutego (piątek), 19:30

19 lutego (sobota), 19:30

20 lutego (niedziela), 19:30

22 lutego (wtorek), 19:30

23 lutego (środa), 19:30

24 lutego (czwartek), 19:30

26 lutego (sobota), 17:00

1 marca (wtorek), 19:30

2 marca (środa), 17:00

3 marca (czwartek), 17:00

dramat/komedia, Hiszpania 2021 (120 min)

Reżyseria: Pedro Almodóvar

Obsada: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón

Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, to wyznanie wiary w siłę w kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale niepozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach – „Matki równoległe” portretują życie w jego wszystkich odcieniach. Film został z entuzjazmem przyjęty przez krytykę, która nie szczędzi mu komplementów. Najlepszy Almodóvar od „Wszystko o mojej matce” (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies) – piszą zachwyceni recenzenci.

Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Jak to u Almodóvara bywa: zbieg okoliczności może stać się przeznaczeniem, a rodzina z wyboru tą, która zaoferuje bezwarunkową akceptację i miłość.

„Matki równoległe” to nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości. I właśnie kobiety, które tworzą pomost pomiędzy przeszłością i przyszłością, okazują się w filmie Almodóvara bezkompromisowymi rzeczniczkami otwartości przynoszącej ulgę i oczyszczenie.

Na czasie

Exit mobile version