Kultura

„Ojcowizna” gra i śpiewa na polickich KAZIUKACH

Jak co roku w pierwszą w niedzielę po 4 marca, w polickim MOK-u odbyły się Kaziuki. I trzeba przyznać, iż popularność tego wydarzenia nie słabnie…

Opublikowano

w dniu

Zdjęcia: Tomasz Łój
Reklama

Gospodarzem wydarzenia jest Stowarzyszenie Wspólnota Polska, koło w Policach i Miejski Ośrodek Kultury w Policach we współpracy ze Stowarzyszeniem Świteź ze Szczecina.

Koncert rozpoczął Zespół Pieśni i Tańca „Policzanie”. Następnie na scenie pojawił się gość – Zespół Pieśni i Tańca „Ojcowizna” z Wilna. Grupa powstała wiosną 2017 r.

Pomysł utworzenia zespołu zrodził się po śmierci Gabriela Mincewicza, pomysłodawcy, kierownika i dyrygenta Zespołu Pieśni i Tańca „Wileńszczyzna”. Zespół tworzą byli członkowie i młodzież zespołu „Wileńszczyzna”: chór, grupa taneczna i orkiestra. Łącznie ok 50 osób. Artyści zaprezentowali program patriotyczny i ludowy. Policzanie, ten imponujący, występ nagrodzili oklaskami na stojąco.

Przed i w przewie koncertu można było nabyć litewskie specjały, na czele z tradycyjnymi kaziukowymi sercami.

Koncert zakończony był gorącymi podziękowaniami ze strony organizatorów. Dużo ciepłych słów w kierunku artystów płynęło ze strony Władysława Diakuna Burmistrza Polic oraz Anny Ryl dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Policach.

Tłumy wielbicieli folkloru

Obchody jarmarku odpustowego sięgają blisko trzech wieków i przypadają na dzień św. Kazimierza, czyli 4 marca. Podczas tego święta z powodzeniem można dostać wyroby rzemiosła artystycznego i ludowego. Obchody Kaziuków mają miejsce nie tylko na Litwie i Białorusi ale także w różnych miastach w Polsce. A od ponad 10 lat z powodzeniem Kaziuki organizowane są również w Policach.

Zainteresowanie koncertami, w ramach polickich Kazików, jest ogromne. Co roku występy zaproszonych gości upływają przy tłumnie zgromadzonej widowni, zaś prezentacje pełne są ludowej różnorodności i rozmachu. Tak, z całym przekonaniem, było i tym razem.

Aleksandra Słowińska

Reklama

Kultura

Konserwatorskie Niebo – zakup wyposażenia do Pracowni Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego

Muzeum Narodowe w Szczecinie jest beneficjentem dofinansowania w ramach działania 8.1. Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014‒2020.

Opublikowano

w dniu

15 grudnia 2017 r. została podpisana z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego umowa o dofinansowanie projektu „Konserwatorskie Niebo – zakup wyposażenia do Pracowni Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie nr POIS.08.01.00-00-0085/17”. Pomysłodawcą i kierownikiem projektu jest Główny Konserwator Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie – Przemysław Manna. Realizacja projektu trwa do 31 grudnia br.

Celem projektu „Konserwatorskie Niebo” jest ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego, zarówno materialnego, jak i niematerialnego. Realizacja projektu pozwoliła na zwiększenie zachowania, ochrony i dostępności zabytków znajdujących się w zbiorach muzeum oraz rozszerzenie oferty kulturalno-edukacyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie. Zakupiony sprzęt służyć będzie bezpośrednio konserwacji dziedzictwa materialnego, a pośrednio – przez odrestaurowane eksponaty – tworzeniu narracji i utrwaleniu dziedzictwa niematerialnego.

Dzięki realizacji projektu pracownie Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie zostały wyposażone w sprzęt badawczy, laboratoryjny, urządzenia, narzędzia, odczynniki niezbędne w pracy konserwatora zabytków oraz meble warsztatowe i laboratoryjne. 

Najważniejsze zakupy to nowoczesny wielkogabarytowy liofilizator, mobilny aparat RTG, sprzęt fotograficzny, lasery czyszczące, mikropiaskarka, wanny i skalery ultradźwiękowe, kamera IR oraz podnośnik umożliwiający transportowanie zabytków. Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu zakupiono 261 sztuk narzędzi, urządzeń i wyposażenia. Całkowita kwota dofinansowania wyniosła ok. 2,77 miliona złotych z czego 85% to dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% stanowiła dotacja z Budżetu Państwa. Bezpośrednim rezultatem projektu będzie wzrost liczby odwiedzających i uatrakcyjnienie oferty oraz wzrost zatrudnienia w Dziale Konserwacji Zbiorów. Projekt miał zapewnione 100% finansowania.

Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego udzielił dofinansowania dotacją celową kosztu niekwalifikowanego projektu, jakim jest podatek VAT. Przez okres 3 lat łączna przyznana dotacja celowa ze środków finansowych budżetu Województwa Zachodniopomorskiego wynosi 606 910 zł.

Fragment wypowiedzi Dyrektora Muzeum Narodowego w Szczecinie, Lecha Karwowskiego:

– Konserwacja to najbardziej ukryty, najmniej widoczny aspekt muzealnictwa. To zaplecze, kuchnia, niemal podziemie, alchemia, „tajne” laboratoria, gdzie ludzie o tajemniczych kwalifikacjach potrafią przemienić jakiś destrukt w dzieło sztuki. Gdzie poszarzałe, pozbawione wskutek kurzu, braku troski i złych losów, jakieś stare płótno nagle nabiera barw i życia. Konserwator to ktoś, kto łączy artystyczne uzdolnienia ze ścisłą wiedzą, która pozwala rekonstruować dawne techniki i technologie, albo zaprzęgać zdobycze współczesnej chemii czy fizyki do procesu odzyskiwania blasku i świeżości dawnej substancji. Albo zajrzeć pod kolejne warstwy wiekowego malowidła, odsłaniając jego najstarszą postać, czy inne malowidło schowane pod spodem. Pracownie konserwacji to niemal serce muzeum. Każdego dnia toczy się tam wojna z wrogiem wszystkiego, co z natury rzeczy przemijające, rywalizacja z żarłocznym czasem, zawzięty wyścig z entropią, uporczywa walka o podarowanie dawnemu dziełu jeszcze jednej setki lat życia… To serce bije tym intensywniej, ma tym większe możliwości w wojnie z przemijaniem, im lepiej wyposażone jest we właściwą mu broń – nowe narzędzia, nowe maszyny nowe technologie do zwalczania mikrobów, destrukcyjnych procesów rozpadu materii, niszczących wpływów powietrza i klimatu. Dlatego wysiłek podjęty przez moich współpracowników, by wyposażyć pracownie konserwacji Muzeum Narodowego w Szczecinie w nowoczesne urządzenia do powstrzymywania destrukcji, jest jednym z najwybitniejszych osiągnięć ostatnich lat w naszym Muzeum. Realizacje tego programu umożliwiły fundusze VIII osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014‒2020, jednak gdyby nie energia i upór całego zespołu projektowego, dążącego do zmiany starych pracowni w nowoczesne centrum konserwatorskie, szczególnie utrudnione w ostatnich czasach, projekt mógłby się nie powieść. A tak, dzięki ich wysiłkowi i umiejętności pokonywania trudności, Pomorze Zachodnie otrzyma wreszcie pracownie konserwatorskie godne współczesnego muzealnictwa, które – mamy nadzieje – nie tylko naszemu Muzeum będą służyć.

Oferta popularyzatorsko-edukacyjna Muzeum Narodowego w Szczecinie:

Dzięki realizacji projektu „Konserwatorskie Niebo” oraz współpracy Działu Konserwacji Zbiorów i Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Szczecinie przygotowana została nowa oferta skierowana do zróżnicowanych grup odbiorców.

Nowością jest zaproponowanie realizacji części zajęć pokazowych dla grup zorganizowanych w pawilonie Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie, który dotąd był warsztatem pracy niedostępnym dla odwiedzających. Spotkania będą łączyły prezentacje możliwości badania i konserwacji obiektów, które daje nowo zakupione wyposażenie.

Dla dzieci i młodzieży proponujemy lekcje muzealne prezentujące zawód konserwatora i jego pracę oraz warsztaty muzealne, podczas których uczestnicy poznają techniki konserwacji i badania obiektów zabytkowych m.in.: „Mamo, tato, zmniejszyłem truskawkę”, „Światło w fotografii”, „Fałszerze obrazów”, „Fałszerze pieniędzy”, „Kleimy rozbite naczynia”, „Zaklejamy dziurę w gazecie”. 

Klasy uczniów szkół branżowych oraz grupy studentów zapraszamy na zajęcia połączone z prezentacją wyposażenia niezbędnego do pracy konserwatora, omówieniem nowoczesnych technik badań i prac konserwatorskich. 

Dla dzieci, młodzieży i dorosłych został przygotowany cykl spotkań warsztatowych „Konserwacja z historią w tle”, podczas których uczestnicy poznają ewolucję technik malarskich, historię koła garncarskiego i ceramiki użytkowej, a także zgłębią tajniki zawodu konserwatora.

Zajęcia edukacyjne będą dostępne dla grup zorganizowanych od 2021 roku. Udział w zajęciach będzie odpłatny. Przewidziano też spotkania dla odbiorców indywidualnych, podczas których zostanie zaprezentowana praca konserwatorów oraz nowe możliwości badań i konserwacji dostępne dzięki zakupionemu wyposażeniu. Do udziału w tych spotkaniach szczególnie będziemy zachęcać osoby posiadające zabytki w swoich kolekcjach prywatnych – aktywność ta będzie miała na celu popularyzację badań i prewencji konserwatorskiej wśród kolekcjonerów prywatnych, tak by uwrażliwić ich na dbałość o posiadane przez nich dziedzictwo kulturowe.

Aktualnie Muzeum Narodowe w Szczecinie jest niedostępne dla zwiedzających oraz nie prowadzi działalności edukacyjnej w formie tradycyjnej. Ale na bieżąco aktualizowana jest oferta dostępna on-line. W przypadku przedłużania się obostrzeń sanitarnych, alternatywna formuła obejmie też działania zaplanowane w okresie trwałości projektu „Konserwatorskie Niebo”.

Program edukacyjny: Krystyna Milewska, Przemysław Manna

Informacja o ofercie edukacyjnej, rezerwacja terminów: Anna Suchocka, e-mail: a.suchocka@muzeum.szczecin.pl, tel. 797 705 256

Aktualne informacje o ofercie edukacyjnej będą umieszczane na stronie Muzeum Narodowego w Szczecinie:https://muzeum.szczecin.pl/edukacja/aktualnosci-edukacyjne.html

Z historii Działu Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie

Dział Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie został powołany jesienią 1945 roku. W 1946 roku Pracownia Ceramiki przy Dziale Archeologii, zajmująca się porządkowaniem zbiorów zabytków wykopaliskowych, zainicjowała działalność konserwatorską w Muzeum Narodowym w Szczecinie, wówczas Muzeum Pomorza Zachodniego. W 1956 roku utworzono Pracownię Konserwacji Zabytków przy Dziale Sztuki. Rozpoczęto wówczas działania profilaktyczne i konserwatorskie w zakresie ochrony zbiorów sztuki, zwłaszcza średniowiecznej i nowożytnej. W 1960 roku utworzono Pracownię Drewna i Metalu przypisaną do Działu Morskiego. W 1971 roku pracownie konserwatorskie zostały merytorycznie zintegrowane i utworzono Dział Konserwacji Zabytków. W 1990 roku pracownie konserwatorskie zlokalizowano w pawilonie na Wałach Chrobrego i przemianowano na Dział Konserwacji Zbiorów.

Dziś dział ma pięć pracowni specjalistycznych, w których pracuje 9 konserwatorów:

‒ Pracownię Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej, 

‒ Pracownię Konserwacji Ceramiki,

‒ Pracownię Konserwacji Drewna i Metalu, 

‒ Pracownię Konserwacji Papieru i Skóry, 

‒ Pracownię Konserwacji Mebli i Broni.

Nowoczesne wyposażenie, profesjonalna interdyscyplinarna współpraca, wiedza ekspercka, wieloletnie doświadczenie oraz umiejętności konserwatorów pozwalają prowadzić badania obiektów i wykonywać prace konserwatorskie na najwyższym poziomie. W efekcie realizacji projektu już wkrótce zatrudniony zostanie kolejny pracownik. 

Część zakupionego sprzętu ma charakter mobilny, co umożliwi konserwatorom pracę z jego użyciem w terenie oraz współpracę terenową z podmiotami, które nie posiadają własnego sprzętu tej klasy, zwłaszcza na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Oferta współpracy w zakresie badań i prac konserwatorskich

Dział Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie wykonuje badania, ekspertyzy oraz prace konserwatorskie własnej kolekcji muzealnej oraz uzgodnione prace zlecone w ramach współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Jednym z rezultatów projektu będzie wzrost zatrudnienia w tym dziale. Nowe wyposażenie pozwala poszerzyć zakres badań oraz usług konserwatorskich, które można będzie zlecić w jednej z najnowocześniejszych pracowni w Euroregionie Pomerania. 

Wykonujemy badania nieinwazyjne obiektów zabytkowych z użyciem spektrometru XRF, spektrometru FTIR, mobilnej aparatury RTG, prowadzimy analizę obiektów w świetle UV oraz w promieniowaniu IR, a także analizujemy uzyskane wyniki oraz sporządzamy ekspertyzy i plany konserwatorskie. Oferujemy konserwację wielkogabarytowych drewnianych obiektów archeologicznych przy użyciu liofilizatora. Proponowana technika konserwacji sprawdza się zwłaszcza w przypadku obiektów mokrych lub zawilgoconych, wydobytych z wody lub zawilgoconego gruntu. Gwarantujemy profesjonalne suszeniu obiektów, które uległy zalaniu lub zawilgoceniu.

Dział Konserwacji Zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie, mieście się w pawilonie przy Muzeum Narodowym w Szczecinie przy ul. Wały Chrobrego 3 (wejście od ul. Zygmunta Starego).

Pakiet fotografii:

Na zdjęciach zespół Działu Konserwacji Zbiorów prezentuje sprzęt zakupionych w ramach projektu „Konserwatorskie Niebo”. Załączone fotografie są udostępnione przez Muzeum Narodowe w Szczecinie jako materiał ilustrujący powyższe treści. Wyrażamy zgodę na użycie materiału w celach informacyjno-promocyjnych związanych z projektem. W przypadku wykorzystania materiału prosimy o opatrzenie ich stosownym podpisem: fot. Muzeum Narodowe w Szczecinie/ fot. Michał Wojtarowicz

Czytaj dalej

Kultura

„List do św. Mikołaja” – dzieci pisały o swoich marzeniach

W tegorocznej edycji konkursu „List do św. Mikołaja” wzięło udział 161 osób. Pierwszy raz, w historii konkursu, ponad 80 procent prac zostało przygotowanych przez dzieci spoza Szczecina.

Opublikowano

w dniu

Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim uczestnikom konkursu za to, że podjęli się niełatwego zadania i wzięli w nim udział. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ta duża ilość prac, które do nas dotarły, to zasługa nie tylko najmłodszych ale też i ich nauczycieli, rodziców, dziadków oraz wychowawców. Wszystkim serdecznie dziękujemy! Tematyka listów związana była z aktualną sytuacją w Polsce i na świecie. Dzieci często prosiły w nich nie o zabawki ale o to, aby mogły wrócić do szkoły, nauczycieli oraz koleżanek i kolegów. Wielu autorów listów twierdziło, że prezenty typu: piłka, gra, rower czy nowe buty sportowe – nie mają sensu ponieważ nie ma z kim zagrać czy pobawić się. Często uczestnicy konkursu w św. Mikołaju upatrywali cudotwórcy, który rozprawi się z pandemią i przywróci dawny ład. W sumie jeśli tak dobrze radzi sobie z rozwożeniem prezentów po świecie i dociera do każdego zakątka, to trudno dziwić się oczekiwaniom najmłodszych.

W tegorocznej edycji konkursu wzięło udział 161 osób. Pierwszy raz, w historii konkursu, ponad 80% prac zostało przygotowanych przez dzieci spoza Szczecina. Nadesłano je z takich miejscowości jak: Police, Bezrzecze, Drawsko Pomorskie, Świnoujście, Jordanów, Rębielice Szlacheckie, Strzeszów, Siedlce, Gubin, Rzeszów, Zielona Góra, Cigacice, Warszawice, Długołęka Świerkla, Chorzele, Górczyn, Bielice, Stołeczna, Trzcińsko-Zdrój, Bytom, Pogwizdów Nowy, Gdańsk, Ochla, Widuchowa, Rzepiennik Strzyżewski, Choszczno, Gryfino, Paprocie – Nowa Słupa, Poznań, Kraków, Pilchowo, Pogórze, Tarnów, Ostrołęka, Sobienie Biskupie, Parsów, Chojna, Podlechy, Górno i Góralice. Po burzliwych, wielogodzinnych obradach jury przyznało nagrody w 3 kategoriach wiekowych: 5-6 lat, 7-8 lat i 9-10 lat. Łącznie nagrodzono  53 osoby. 

W tym roku nie ma możliwości, aby organizatorzy konkursu mogli zaprosić na wielki finał i otwarcie wystawy pokonkursowej do muzeum. W związku z tym wyniki publikowane są na stronie www.muzeum.szczecin.pl i na muzealnym Facebooku. Tam też zaprezentowana zostanie galeria prac osób nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie. W okresie od 28 do 30 grudnia, każdego dnia zamieszczane będą prace dzieci z poszczególnych grup wiekowych (zaczynając od najmłodszych).

Nagrody i dyplomy wszystkim osobom spoza Szczecina zostaną wysłane pocztą. Szczecinianie będą mogli odebrać swoje prezenty w Muzeum Narodowym w Szczecinie zgodnie, z ustalonym harmonogramem i zachowaniem zasad reżimu sanitarnego. 

LAUREACI KONKURSU

KATEGORIA WIEKOWA 5 – 6 LAT

I Miejsce: 

Antonina Kogut – 6 lat, Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym

Paulina Pomianek – 6 lat, Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym 

Marta Kapczuk-Niekorek – 5 lat, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Stołecznej

Nina Woniakowska – 6 lat, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Stołecznej

Mikołaj Stańczyk – 6 lat, Górczyn

Marcel Krzykawski – 5 lat, Mierzyn 

II Miejsce: 

Maja Wolańska – 6 lat, Szkoła Podstawowa w Drawsku Pomorskim

Maja Wittbrodt – 5 lat, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Stołecznej

Jan Wdowiak – 6 lat, Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym

Wojciech Panicz – 6 lat, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Stołecznej

Julia Kręcisz – 5 lat, Chorzele 

III Miejsce: 

Michalina Milewska – 6 lat, Bezrzecze

Michał Migacz – 6 lat, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świnoujściu

Adam Majkowski – 5 lat, Ostrołęka 

Wyróżnienie:

Wiktor Jastrzębski – 6 lat, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Stołecznej

Anna Partyka – 5 lat, Szczecin

Marlena Adamczyk – 6 lat, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Stołecznej

Adam Bedrejczuk – 6 lat, Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym

Michalina Litwiniak – 6 lat, Pilchowo

Julian Jastrzębski – 6 lat, Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Stołecznej 

KATEGORIA WIEKOWA 7 – 8 LAT

Grand Prix  Mikołaj Bronisz – 7 lat, Szczecin 

I Miejsce: 

Dawid Szczerba – 7 lat, Rzepnik Strzyżewski

Krzyś Tomicki – 7 lat, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świnoujściu

Sara Hazeńska – 7 lat, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świnoujściu

Lena Matuszak – 8 lat, Szkoła Podstawowa w Stołecznej

II Miejsce:

Bastian Gorgoń – 8 lat, Szkoła Podstawowa w Trzcińsku-Zdroju

Seweryn Wieczorek-Trocha – 7 lat, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świnoujściu

Jakub Zgoda – 8 lat, Kraków

Jakub Pasternak – 8 lat, Jordanów

III Miejsce: 

Nadia Grochowicz – 8 lat, Bytom

Mikołaj Smułka – 7 lat, Szczecin

Ksawery Reczkowski – 7 lat, Niepubliczna Szkoła Specjalna w Tarnowie

Mateusz Szwechłowicz – 7 lat, Szkoła Podstawowa w Widuchowej

Piotr Majkowski – 7 lat, Ostrołęka

Weronika Załoga – 7 lat, Szczecin 

Wyróżnienie:

Jan Gruszka – 7 lat, Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie

Piotr Świderski – 7 lat, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świnoujściu

Natalia Szczepanowska – 7 lat, Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie 

KATEGORIA WIEKOWA 9 – 10 LAT

I Miejsce: 

Paweł Puchała – 10 lat, Szkoła Podstawowa nr 48 w Szczecinie

Weronika Maksymek – 10 lat, Szkoła Podstawowa nr 3 w Choszcznie

Borys Matuszak – 10 lat, Szkoła Podstawowa w Stołecznej

Katarzyna Bylińska – 9 lat, International School Szczecin

II Miejsce: 

Aleksandra Kręcisz – 10 lat, Chorzele

Bartosz Szwechłowicz – 9 lat, Szkoła Podstawowa w Widuchowej

Ksawery Pawlik – 10 lat, Paprocie

Hanna Stachura – 9 lat, Szkoła Podstawowa w Trzcińsku – Zdroju 

Adam Stępniewski – 9 lat, Szczecin

Karolina Smułka – 10 lat, Szkoła Podstawowa nr 28 w Szczecinie 

III Miejsce: 

Lena Przytorska – 9 lat, Police

Zosia Musiał – 10 lat, Szczecin

Sara Marcinkowska – 9 lat, Szkoła Podstawowa w Drawsku Pomorskim

Błażej Bładyko – 9 lat, Uniemyśl

Michał Popis – 9 lat, Korsze 

Czytaj dalej

Kultura

a tu, czyli o nowym przewodniku po Szczecinie

ŚRODEK Śródmiejski Punkt Sąsiedzki zaprasza na spotkanie online o najnowszym szczecińskim przewodniku pn. „a tu”.

Opublikowano

w dniu

„Chciałam pokazać rzeczy, które nie są zwykle ujęte w przewodnikach i choć nie kojarzą się mieszkańcom jako miejsca reprezentacyjne, są unikatowe i warte naszej uwagi” – opowiada o genezie przewodnika „a tu” Ada Krawczak, projektantka graficzna i animatorka kultury. ŚRODEK Śródmiejski Punkt Sąsiedzki zaprasza na spotkanie z tym najnowszym wydawnictwem, dzięki któremu Szczecin można zwiedzać indywidualnie i przez pryzmat sztuki i twórczości ulicznej – rzeźb, mozaik, szyldów i murali, ciekawych przestrzeni publicznych i obiektów miejskich. 

Już 28 grudnia (poniedziałek) o godz. 18.00 na Facebooku ŚRODKA będzie można więcej posłuchać o projekcie i jego efektach. Bo „a tu” to publikacja, strona internetowa, wystawa i ulotki, które będzie można znaleźć punktach gastronomicznych i przestrzeniach, które pozostają otwarte. W czasach, gdy nie możemy podróżować „a tu” może być sposobem na indywidualne odkrywanie miasta. Tym projektem jego autorka kończy osobiste świętowanie 75. urodzin polskiego Szczecina. Działanie zrealizowano w ramach Stypendium Twórczego Miasta Szczecin.

O projekcie – o procesie szukania i selekcji miejsc do przewodnika, projektowania i drukowania książki oraz opracowywania strony internetowej – opowie Ada Krawczak. Od 2015 roku działa we własnym studio projektowym LinesDots, współpracując z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi w Szczecinie. Kocha projektować wszystko, co ma w sobie litery. To ona odpowiada też za projekty graficzne ŚRODKA. Członkini Stowarzyszenia OSWAJANIE SZTUKI, gdzie walczy o lepsze miasto. Stypendystka Prezydenta Miasta Szczecin. Od tego roku wykładowczyni na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Marzy jej się rower cargo.

Rozmowę poprowadzi Paulina Stok-Stocka ze Stowarzyszenia OSWAJANIE SZTUKI, które prowadzi ŚRODEK. 

Wydarzenie na Facebooku tutaj

SKĄD ŚRODKI?
Działanie jest realizowane w ramach projektu „ŚRODEK Śródmiejski Punkt Sąsiedzki. Miejsce aktywności i wsparcia wspólnot lokalnych obszaru rewitalizacji”, koordynowanego przez Stowarzyszenie OSWAJANIE SZTUKI i współfinansowanego przez Miasto Szczecin w związku z projektem pn. „Rewitalizacji obszaru przestrzeni publicznej i zabudowy śródmiejskiego odcinka alei Wojska Polskiego w Szczecinie”.

Czytaj dalej
Reklama

Na czasie