Spektakl „Lailonia” uznawany jest
za jedną z najbardziej zaskakujących i obiecujących teatralnych
adaptacji twórczości Leszka Kołakowskiego. Oparty na grze
zespołowej i zrytmizowanej strukturze, otwiera pole do improwizacji
aktorskiej. Budowany nowoczesnym, oszczędnym językiem, bierze w
teatralny cudzysłów kreowaną na scenie rzeczywistość, stając
się jednocześnie bardzo osobistą wypowiedzią aktorów na temat
własnych lęków, śmieszności i fobii.
Postacie z wybranych bajek
Kołakowskiego boją się anonimowości. Robią wszystko, żeby
zaznaczyć swoją obecność, zwrócić na siebie uwagę, wyróżnić
się z tłumu, zaistnieć. Wierzą, że jeśli uda im się spełnić
w tym dążeniu, poczują się wreszcie szczęśliwe. Podobnie jest z
aktorami, którzy wcielają się w mieszkańców Lailonii. Chęć
zaistnienia na scenie staje się dla nich coraz silniejszą pokusą.
Każdy chce mieć swoje „pięć minut”, pragnie, żeby jego
występ był sukcesem. Każdy chce zostać zwycięzcą, nikt –
przegranym. Tymczasem bohaterom bajek Kołakowskiego nie udaje się
osiągnąć upragnionego szczęścia, ich działania kończą się
najczęściej porażką. „Tu na ziemi nie ma sukcesu. Oczywiście
są ludzie sławni. Jednak mimo wszystko bym utrzymywał, że wszyscy
jesteśmy nieudacznikami” – pisze Kołakowski. Czy mamy zatem
zaakceptować życie jako nieuchronną porażkę? Czy oznacza to, iż
nie warto podejmować próby zawalczenia o własne szczęście? Czy
mamy w ogóle szansę na wygraną w szamotaninie z własnym losem?
Czy mamy jakikolwiek wpływ na jej wynik?
Zwycięski spektakl XVIII
Alternatywnych Spotkań Teatralnych „Klamra” 2010.
adaptacja i reżyseria: Mateusz Przyłęcki
scenariusz: na motywach książki: „13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki” Leszka Kołakowskiego
konsultacja dramaturgiczna: Dorota Semenowicz
kostiumy: Wanda Kowalska
muzyka: w spektaklu wykorzystano fragmenty muzyki tradycyjnej (wykonanie: Anna Witczak-Czerniawska, Daniel Kaczmarczyk i Piotr Rejdak) oraz fragmenty utworów: Louisa Armstronga „What a wonderful world” (w wykonaniu Roda Stewarta), Massive Attack „Everywhen”
zdjęcia: Karolina Machowicz
realizacja: Teatr Kana
obsada: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Tomasz Grygier, Dariusz Mikuła, Waldemar Nicek (Onegdaj Poponiedziałkowy), Hubert Romanowski, Piotr Starzyński
czas trwania: 80 minut