Kultura

Premierowy pokaz obrazu Augusta Ludwiga Mosta

„Wizyta w galerii” to już trzynasty obraz Augusta Ludwiga Mosta w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie (obok zawierającej 70 prac „Teki Mosta” oraz szkicowników artysty). Dzieło zostało zakupione przez Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego w Szczecinie, stanowi długoterminowy depozyt w szczecińskim muzeum.

Opublikowane

w dniu

Obraz „Wizyta w galerii” Augusta Ludwiga Mosta można oglądać od najbliższego czwartku, 8 października br, w Gabinecie biedermeieru (II piętro) w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina (Ratusz Staromiejski, ul. Księcia Mściwoja 8). Muzeum jest czynne od czwartku do niedzieli między 12.00 a 18.00.

Dla zwiedzających Muzeum przygotowało także specjalny folder z biogramem artysty oraz opisami wszystkich dzieł Augusta Ludwiga Mosta w swojej kolekcji.

______________________________________

Obraz przedstawia współczesną malarzowi wizytę w galerii malarstwa. Jest on po części refleksją artysty nad własną profesją i percepcją efektów własnej pracy – dzieł, które tworzone są z myślą o odbiorcach. Jednak przede wszystkim obraz jest anegdotyczną sceną rodzajową, podpatrzoną przez Mosta być może w monachijskiej Starej Pinakotece, ukazującą nie tylko poczucie humoru artysty, ale także zdradzającą jego zainteresowania kulturą regionalną.

Oto galerię malarstwa odwiedziła chłopska rodzina ubrana w stroje noszone w regionie Schwalm, na południe od Kassel w Hesji (Schwälmertrachten). Przyglądając się wiszącemu na ścianie aktowi kobiecemu dwie młode dziewczyny reagują żywiołowym śmiechem, stojący obok mężczyzna, prawdopodobnie ich ojciec, wpatruje się w dzieło z wyraźnym zachwytem, zaś towarzysząca mu żona – przygląda się czytelną na twarzy dezaprobatą.

Wokół inni zwiedzający oglądają zgromadzone w świątyni sztuki dzieła: mężczyzna w głębi przez lornetkę przygląda się wysoko zawieszonemu obrazowi, inny siedzący na kanapie oddaje się lekturze katalogu, obok niego leżą cylinder, rękawiczki i laseczka. Być może na zamówienie tego eleganckiego mężczyzny, sportretowanego w kadrze kompozycji, powstał w 1849 roku ten obraz.

AUGUST LUDWIG MOST: BIOGRAM

Carl August Ludwig Most – urodzony 10 marca 1807 r. jako siódmy syn Anny Charlotty z domu Engel i Johanna Christiana Mosta, ślusarza, członka starszyzny cechu – edukację artystyczną rozpoczął w tradycyjny sposób, terminując jako czeladnik u stargardzkiego mistrza Thielego, w 1825 r. uzyskując stosowny dyplom. Jego pilność i zdradzany talent, a przypuszczalnie także wsparcie rodzinnego domu, umożliwiły mu dalszą naukę w Królewskiej Pruskiej Akademii Sztuki w Berlinie (Königliche Preußische Akademie der Künste). Studia podjął w 1825 r. i kontynuował do 1830 r. Początkowo uczęszczał do klasy rysunku Ferdinanda Collmanna (1763–1837). W 1826 r. uczył się w klasie krajobrazu Petera Ludwiga Lütkego (1759–1831), znanego pejzażysty i grafika, ojca Ludwiga Eduarda, oraz w klasie gipsu Johanna Gottfrieda Niedlicha (1766–1837), artysty specjalizującego się w malarstwie historycznym. Już od drugiego roku studiów zaczął pokazywać swoje dzieła na wystawach berlińskiej akademii i czynił to regularnie aż do lat 50. XIX stulecia. W 1828 r. na krótko wrócił na Pomorze i pracował w Stargardzie. Jednocześnie nadal kształcił się w pracowni berlińskiego malarza historycznego Heinricha Lengericha (1790–1865), notabene swego krajana. W 1829 r. między innymi pobierał lekcje rysowania z żywego modela u Johanna Gottfrieda Schadowa (1764–1850) – ówczesnego dyrektora akademii.

W tym samym roku wstąpił do działającego w Berlinie związku zrzeszającego młodych artystów – Verein jüngeren Künstler. Następnym etapem doskonalenia zawodowego Augusta Ludwiga Mosta było Drezno, gdzie rozpoczął samodzielną działalność twórczą, a także założył rodzinę, poślubiając w 1831 r. Karoline Krüger (1805–1840), a po jej śmierci ożenił się powtórnie z Laurą Fritz (1812–1900). W Dreźnie urodziło się dwoje z sześciorga jego dzieci, co znalazło wyraz w powstających wówczas obrazach. W 1834 r. artysta powrócił do rodzinnego Szczecina. Już wkrótce po powrocie zorganizował pierwszą szczecińską wystawę dotychczasowego dorobku – warto w tym miejscu zaznaczyć, że była to w Szczecinie pierwsza wystawa poświęcona jednemu artyście. Ludwig August Most był, obok Petera Heinricha Remy’ego, teologa i prawnika, oraz Karla Friedricha Wilhelma, dyrektora gimnazjum Fundacji Mariackiej, wśród inicjatorów powstania pierwszego szczecińskiego stowarzyszenia Kunstverein für Pommern, którego celem było kształtowanie i zaspokajanie potrzeb estetycznych mieszczaństwa oraz rozwój miejscowego środowiska twórczego. Stowarzyszenie organizowało wystawy, sprzedawało obrazy oraz rozlosowywało pośród członków oryginalne dzieła. August Ludwig Most uczestniczył regularnie w tych wystawach
aż po rok 1873. Potrzeba utrzymania powiększającej się rodziny, a przede wszystkim zamiłowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą spowodowały, że w grudniu 1841 r. został nauczycielem rysunku w szczecińskich szkołach średnich, początkowo w Gimnazjum Fundacji Mariackiej, następnie również w Szkole im. Fryderyka Wilhelma, a od 1871 r. także w Gimnazjum Miejskim.

Most był cenionym portrecistą – jego konterfekty zdobiły zarówno szczecińskie wnętrza publiczne (był m.in. twórcą galerii książąt pomorskich i profesorów wspomnianego Gimnazjum Fundacji Mariackiej), jak i prywatne, szczecińskie i pomorskie salony bogatego mieszczaństwa i arystokracji. Specjalizował się w scenach rodzajowych. Liczne kompozycje malarza, podobnie jak dziewiętnastowieczna powieść realistyczna, zdają się być zwierciadłem, w którym przegląda się codzienność – czasem nieco poprawiona i wystylizowana. Naturalistyczny sposób przedstawienia przywodzi skojarzenia z obrazami holenderskich mistrzów XVII w. Zapoczątkowane w dobie biedermeieru, popularne przez cały XIX wiek, sceny rodzajowe rozgrywające się w oberżach stały się typowym, odpowiadającym mieszczańskiemu gustowi, elementem wyposażenia wnętrz, zyskały obiegowe określenie „pseudoholendrów”. W wielu obrazach Mosta widoczne jest również jego zainteresowanie lokalnymi, pomorskimi motywami folklorystycznymi – zarówno w wyglądzie osób, jak i wnętrz oraz sprzętów. Wywodzące się z ducha romantyzmu zainteresowanie Mosta folklorem wpisuje jego twórczość w nurt popularnych w Niemczech etnograficznych przedstawień rodzajowych 1. poł. XIX w.

Czasem podejmował także cenione wśród odbiorców weduty i widoki architektury oraz pejzaże, zazwyczaj wzbogacając je rodzajowym sztafażem. Malował ponadto kopie obrazów dawnych mistrzów. Wśród jego uczniów był m.in. ceniony współcześnie Eugen Dekkert (1865–1956). Był czynny zawodowo aż do śmierci 27 czerwca 1883 r. Pochowany został na położonym za Bramą Królewską Cmentarzu Grabowskim.

Oprac. dr Dariusz Kacprzak, dr Ewa Gwiazdowska

Reklama

Kultura

Wzrost czytelnictwa w Polsce: Autorzy dostrzegani przez czytelników

W najnowszym sprawozdaniu Biblioteki Narodowej zarysowany został obraz współczesnego czytelnictwa w Polsce, który ukazuje istotne tendencje. Z raportu wynika, że czytelnictwo w kraju zanotowało pozytywne zmiany: w ostatnim roku odsetek osób sięgających po książki wzrósł o dziewięć procent, osiągając poziom czterdziestu trzech procent populacji. Dane te rzucają światło na zmieniające się nawyki kulturalne Polaków.

Opublikowane

w dniu

Popularyzacja literatury wśród odbiorców ma kilka wymiarów. Okazuje się, że kluczowe dla sprzedaży są adaptacje filmowe oparte na literackich pierwowzorach oraz międzynarodowe triumfy autorów na polu nagrody tak prestiżowej, jak Nobel. Obecnie na szczycie listy popularnych pisarzy znajdują się Remigiusz Mróz, specjalizujący się w kryminałach i thrillerach prawniczych, Katarzyna Bonda, uznana za królową polskiego kryminału, oraz laureatka Nagrody Nobla – Olga Tokarczuk, której twórczość nie wymaga szerokiej eksplikacji.

Wyraźnie zaznacza się również rozbieżność płciowa w statystykach czytelnictwa. Co druga kobieta w Polsce sięga po książki, w przeciwieństwie do jednego na trzech mężczyzn. Ten fakt koreluje ze stwierdzeniem, że kobiety wykazują się wyższym poziomem wykształcenia. Konstatacja ta może służyć jako bodziec dla mężczyzn do narodowej refleksji nad własnymi nawykami czytelniczymi.

Czytaj dalej

Kultura

Już za miesiąc startuje „Pojezierze Wolnych Myśli” – nowy festiwal w sercu Pomorza Zachodniego!

W dniach od 26 kwietnia do 1 maja 2024 roku, powiat stargardzki stanie się areną dla festiwalu „POJEZIERZE WOLNYCH MYŚLI”. To wydarzenie, nawiązujące do tradycji festiwalu Włóczykij, zostało zainspirowane przez grupę organizatorów z Ińska, Drawska Pomorskiego oraz okolicznych miejscowości, w tym Fundację Brzeźnica, która od lipca 2023 roku jest właścicielem opuszczonej wsi w gminie Węgorzyno.

Opublikowane

w dniu

Festiwal ten ma na celu promowanie artystyczno-ekologicznej przestrzeni rozciągającej się między Ińskiem a Drawskiem Pomorskim. Celem wydarzenia jest również stworzenie platformy dla debat i wymiany myśli dotyczących rozwoju regionu. Cztery główne lokalizacje: Ińsko, Brzeźnica, Jankowo oraz Drawsko Pomorskie zostaną połączone w unikalny szlak kulturalny.

Założeniem „POJEZIERZA WOLNYCH MYŚLI” jest skupienie się na aspektach przyrody, podróżnictwie, sztuce, reportażu oraz nauce, z zaproszeniem mieszkańców do aktywnego uczestnictwa. Przemysław Lewandowski, dyrektor Ińskiego Lata Filmowego, pełni rolę pomysłodawcy festiwalu. W radzie programowej festiwalu zasiadają znane postacie takie jak Jacek Karczewski, Krzysztof Story, Maciej Gaca czy Joanna Klass.

W programie festiwalu przewidziano ponad 50 wydarzeń, z udziałem reporterów, autórów, muzyków oraz naukowców. Planowane są spotkania, warsztaty, wycieczki oraz koncerty, a także dedykowany program edukacyjny dla dzieci.

Oficjalne otwarcie festiwalu odbędzie się 26 kwietnia, przy udziale Jana Natkańskiego, wybitnego arabisty. Jego rozmówczynią będzie Agata Kasprolewicz. Dopełnieniem bogatej oferty muzycznej będzie występ Jacka Kleyffa i Michała Zygmunta z nowym projektem „Pociągi pod specjalnym nadzorem”.

Więcej informacji na stronie internetowej festiwalu:  https://pojezierzewolnychmysli.pl/

Bilety w sprzedaży na wydarzenie dostępne będą od 3 kwietnia, ale już teraz można wesprzeć festiwal na portalu zrzutka.pl i otrzymać w zamian za wsparcie karnet uprawniający do wejścia na wszystkie wydarzenia. Ilość karnetów jest limitowana.

Link do zrzutki:

https://zrzutka.pl/tscxkw

Czytaj dalej

Kultura

Zapraszamy na V Zamyślenia Pasyjne w Jasienicy

Już po raz piąty w historii kościół p.w. św. Ap. Piotra i Pawła w Jasienicy-Policach stanie się miejscem spotkania śpiewaczego, służącego wielkopostnej zadumie. 

Opublikowane

w dniu

Na wyjątkowy koncert zapraszamy w Niedzielę Palmową, 24 marca o godz. 16:00. Podczas koncertu można będzie wesprzeć rodzinę z Trzebieży, która w styczniu straciła dorobek życia w pożarze.

Jasienickie Zamyślenia Nad Pieśnią Pasyjną to coroczne spotkanie chórów i zespołów z naszego regionu, które w tonach pieśni pasyjnych, wprowadzają słuchaczy w nastrój zbliżającego się Triduum Paschalnego. W tym roku dołączyli do nas wspaniali muzycy z Załomia, Mierzyna i Szczecina. We wspaniałej akustyce jasienickiego usłyszymy rekordową liczbę siedmiu chórów i zespołów wokalnych. Pieśni pasyjne zaprezentują: Policki Chór Kameralny „Postscriptum”, Chór Kameralny Polickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Zespół Wokalny „Tam i Owo” z Tanowa, Chór Parafii pw. Przemienienia Pańskiego w Załomiu „Przemienienie”, Zespół Folklorystyczny Mierzynianki, Szczeciński Chór Cantores Osoviensis Mater Dolorosa oraz Bractwo Śpiewacze z Tanowa.

Tradycyjnie Jasienickie Zamyślenia pasyjne są okazją na otwarcie naszych serc dla potrzebujących. W poprzednich latach zorganizowaliśmy zbiórkę dla Piotra Janiaka, który choruje na glejaka IV stopnia. W 2022 roku zbieraliśmy środki dla Ukrainy. W tym roku zostaliśmy głęboko poruszeni tragedią rodziny z sąsiedniej Trzebieży, która straciła w pożarze dorobek życia (więcej o tej historii na portalu pomagam.pl, gdzie można także wesprzeć bezpośrednio rodzinę).

Organizatorami koncertu są: Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Ap. Piotra i Pawła w Jasienicy-Policach, Bractwo Śpiewacze z Tanowa, Zespół Szkół w Jasienicy, Miejski Ośrodek Kultury w Policach. Wstęp wolny.

Więcej o wydarzeniu na profilu FB

Czytaj dalej
Reklama

Na czasie