Kultura

Filmowa podróż po Afryce, czyli Festiwal AfryKamera w Kinie Zamek

12 filmowych propozycji opowiadających o Afryce będzie czekać na widzów w Kinie Zamek w Szczecinie. W dniach 3-9 czerwca zapraszamy na replikę Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera. W programie znajdzie się: 6 filmów fabularnych, 4 pełnometrażowe dokumenty i 2 bloki filmów krótkometrażowych. Zdecydowana większość produkcji zostanie pokazana po raz pierwszy na dużym ekranie w Szczecinie.

Opublikowane

w dniu

AfryKamera to największe wydarzenie kulturalne w Europie Środkowo-Wschodniej poświęcone Afryce.

Kino afrykańskie jest tak samo niejednolite jak cały kontynent. To ponad 50 krajów i kilka tysięcy języków, bogactwo historii i różne dzieje. Sami jako AfryKamera cały czas odkrywamy Afrykę i coraz bardziej doceniamy jej różnorodność oraz bogactwo – mówi Przemysław Stępień, dyrektor festiwalu.

Do Kina Zamek trafią wybrane filmy 16. edycji festiwalu, które zabiorą widzów w podróż po całym kontynencie.

O północnej części Afryki opowiada rozgrywający się w Tunezji „Syn” Mehdiego M. Barsaoui, którego postawieni w dramatycznej sytuacji bohaterowie mierzą się z surowym, lokalnym prawem. W głąb kontynentu przenosi widzów „Lingui” Mahamat-Saleh Haroun – prezentowana w Cannes opowieść o kobiecej solidarności i determinacji oraz walce o godność w brutalnej, patriarchalnej rzeczywistości.

Środkowoafrykański film „Makongo. Gąsienice” Elvisa Sabina Ngaïbinoto to znakomicie sfilmowany portret ukrytej wśród przyrody społeczności. Jej członkowie mają jedno marzenie: wysłać dzieci ze swego plemienia do prawdziwej szkoły. Jest to jednak trudne, zwłaszcza, że ich jedynym środkiem płatniczym są gąsienice (makongo), będące lokalnym przysmakiem.

Na południowym krańcu Afryki osadzona jest akcja obsypanego nagrodami filmu „Moffie” Olivera Hermanusa, opowiadającego o operacji militarnej z lat. 80. Bierze w niej udział młody Nicholas, który w trakcie służby zaczyna odkrywać tożsamość seksualną, tak sprzeczną z obowiązującymi normami.

To tylko część z propozycji filmowych przygotowanych przez organizatorów wydarzenia. Bilety na seanse kosztują 14 i 12 zł (ulgowe). Są dostępne na stronie https://bilety.zamek.szczecin.pl oraz w kasach Zamku (w wejściu A, I piętro oraz w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I z Dziedzińca Menniczego).

PROGRAM:

LIYANA

3 czerwca (piątek), godz. 17:30

USA / Lesoto 2017 (77 min)

Reżyseria: Amanda Kopp, Aaron Kopp

Wszyscy znamy te bajki dla dzieci, których bohaterowie wyruszają w pełną przygód podróż, by poznawać świat. Historia Liyany jest inna, bo pisana przez dzieci z domu dziecka w Suazi i utkana ze zdarzeń, których doświadczyli mali autorzy. Czasem są to trudne przeżycia, czasem doświadczenia, które dodają otuchy i to wszystko staje się udziałem stworzonej przez dzieci filmowej bohaterki. Mali autorzy, poprzez budowanie opowieści Liyany, radzą sobie ze swoimi osobistymi doświadczeniami. „To Wasza historia. To Wy decydujecie, co zdarzy się dalej” – słyszą od prowadzącej zajęcia pisarki Gciny Mhlophe. Jakie zakończenie wymyślą dla Liyany?

MOFFIE

3 czerwca (piątek), godz. 19:30

RPA 2019 (103 min)

Reżyseria Oliver Hermanus

W 1981 r. RPA rozpoczęła operację militarną na granicy z Angolą, aby bronić się przed rozprzestrzenianiem komunizmu oraz zachować panującą politykę apartheidu. Wszyscy biali chłopcy po ukończeniu 16. roku życia zostali wysłani na dwuletnią służbę wojskową, która miała nauczyć ich nienawiści do komunizmu, gejów i Afrykanów. Wśród nich znalazł się Nicholas, który w trakcie służby zaczyna odkrywać swoją tożsamość seksualną, tak sprzeczną z obowiązującymi normami. Nieśpieszny i subtelny w pewnych momentach film Olivera Hermanusa pokazuje dramat konfliktu zbrojnego, represje na gejach w czasach apartheidu, ale i próbę zachowania własnego ja nawet w najgorszych warunkach.

MAKONGO: GĄSIENICE

Makongo

4 czerwca (sobota), godz. 17:30

Republika Środkowej Afryki / Argentyna / Włochy 2020 (72 min)

Reżyseria Elvis Sabin Ngaïbino

André i Albert to przedstawiciele plemienia Pigmejów Aka, żyjącego na skraju lasu w Republice Środkowoafrykańskiej. Dzięki nim poznajemy społeczność, która żyje w zgodzie z naturą i tradycyjnymi wierzeniami, wszystko, co potrzebne do życia, pozyskuje z lasu. Jako jedyni w wiosce zdobyli wykształcenie i sami starają się nauczyć pisać i czytać dzieci ze swego plemienia, a także wysłać część z nich do prawdziwej szkoły. Jest to niezwykłe zadanie w sytuacji, gdy ich jedynym środkiem płatniczym są gąsienice (makongo), lokalny przysmak tego regionu, który mogą sprzedać w oddalonej o kilka dni jazdy ciężarówką stolicy kraju.

SYN

A Son

4 czerwca (sobota), godz. 19:30

Tunezja 2019 (96 min)

Reżyseria Medhi M. Barsaoui

Tunezja, 2011 rok. Meriem i Fares to nowoczesne, szczęśliwe małżeństwo, które spędza wakacje z 11-letnim synem Azizem w rodzinnych stronach. Podczas jazdy autem ich syn zostaje postrzelony przez rebeliantów islamskich i w tragicznym stanie trafia do szpitala. Wraz z rozwojem akcji okazuje się, że Aziz musi przejść przeszczep wątroby, Fares nie jest jego biologicznym ojcem, a prawo tunezyjskie jest niezwykle restrykcyjne w obliczu dramatu rodziców, którzy znaleźli się w sytuacji takiej jak bohaterowie. Mehdi M. Barsaoui stworzył film, który może być porównywany z dziełami Asghara Farhadi’ego, stając się przy tym nowym, niezwykle ważnym głosem w świecie kina arabskiego.

NOFINOFY

5 czerwca (niedziela), godz. 17:30

Madagaskar / Francja 2019 (73 min)

Reżyseria Michael Andrianaly

W niespiesznym, niezwykle intymnym dokumencie Michaëla Andrianaly obserwujemy zmagania Romea walczącego o przetrwanie swojego zakładu fryzjerskiego w Toamasinie. Co rusz musi go przenosić i otwierać na nowo. Fryzjerstwo daje mu nie tylko źródło utrzymania, ale przede wszystkim jest jego pasją. Jak mówi, „dotykanie czyjejś głowy, to dla niego honor”. Pomimo wielu trudności, które spotykają go ze strony władzy i otaczającej go każdego dnia przestępczości, Romeo stara się zachować godność i przekazane mu przez ojca wartości, a przy tym usilnie dąży do spełnienia marzenia, jakim jest posiadanie własnego salonu fryzjerskiego.

ŚPIĄCY MURZYN

The Sleeping Negro

5 czerwca (niedziela), godz. 19:30

USA 2021 (73 min)

Reżyseria Skinner Myers

Młody czarnoskóry chłopak w obliczu kilku sytuacji o charakterze rasowym musi zmierzyć się ze swoją złością, wściekłością, alienacją i beznadzieją, aby znaleźć własne znaczenie bycia czarnym. Zarówno w sytuacji, gdy biały szef każe mu popełnić oszustwo, aby zwiększyć zysk korporacji, jak i gdy dochodzi do kłótni pomiędzy nim a jego dziewczyną, która obawia się, jak na czarnego narzeczonego zareagują rodzice. Walczy ze sobą również wtedy, gdy na zlecenie korporacji musi eksmitować z domu czarną starszą kobietę.

AFRYKA W RUCHU

Africa Moving

Blok filmów krótkometrażowych, 117 min

7 czerwca (wtorek), godz. 17:00

Começa a ficar tarde / Until late / Do późna, reż. Ivan Barros, Mozambik 2020, 14 min

Ivan Barros wraz z choreografem Idio Chichava kwestionują konsumpcjonizm i nieokiełznaną produkcję odpadów. Robią to za pomocą performensu w przestrzeni śmietniska w Malhampsene w Maputo.

Matata, reż. Petna Ndaliko Katondolo, Kongo, USA 2019, 37 min

Sesja zdjęciowa, w której bierze udział Matata, przybiera nieoczekiwany obrót, przechodząc w serię scen tanecznych inspirowanych snami czy wydarzeniami z historii Konga i nie tylko. Zarówno filmy, jak i fotografie zawsze stanowiły nie tylko piękny artefakt, ale także narzędzie w rękach kolonizatorów. W obliczu historii opresji ciało buntuje się, prowadząc Matatę w kierunku nowej przyszłości.

Mudança  / Upheaval / Mudança – Przewrót, reż. Welket Bungué, Portugalia, Niemcy, Gwinea Bissau 2020, 27 min

Mudança jest spotkaniem artysty Welketa Bungué i portugalskiej polityczki Joacine Katar Moreiry, którzy kwestionują istotę swoich zawodów, nieoczekiwanie zbliżając się do paradygmatu nadchodzącej rewolucji. Film wykorzystuje teksty poetyckie ojca reżysera, Paulo T. Bungué, oryginalne malowidła artysty Nú Barreto oraz muzyczny krajobraz skomponowany przez Mû Mbana.

Inabitáveis / The Uninhabitable Ones / Nieosadzeni, reż. Anderson Bardot, Brazylia 2020, 25 min

Debiut reżyserski Andersona Bardota pokazuje przygotowania brazylijskiej grupy tańca współczesnego do spektaklu, którego tematem jest homoseksualizm czarnych. Jednocześnie poznajemy historię nastoletniego Pedro, nieidentyfikującego się jako chłopiec, który marzy o tym, aby zostać tancerzem.

Zombies / Zombi, reż. Baloji, Belgia, Kongo 2018, 15 min

Razem z zombi podróżujemy przez zatłoczone ulice, salony fryzjerskie i futurystyczne kluby Kinszasy. Ich celem jest zdobycie popularności i błyszczenie w świetle reflektorów. Uzależnieni są od telefonów, lajków i pochwał w wirtualnej rzeczywistości. Towarzyszy im wciągająca, energetyczna muzyka z mocnym przekazem w wykonaniu Baloji.

UMRZESZ, MAJĄC 20 LAT

You Will Die At 20

7 czerwca (wtorek), godz. 19:30

Sudan / Francja / Egipt / Niemcy / Katar 2019 (103 min)

Reżyseria Amjad Abu Alala

Prowincja Al Jazira w Sudanie. Podczas błogosławieństwa swego nowo narodzonego syna Sakina słyszy złą wróżbę – Muzamil umrze w wieku 20 lat. Od tej pory życie chłopca naznaczone jest tą przepowiednią. Chłopiec nie marzy, nie planuje, nie potrafi cieszyć się życiem, a jedynie czeka na spełnienie wyroku. Upływ czasu odmierzają kolejne kreski rysowane przez matkę na ścianach domu. Jedyne chwile radości przynoszą mu przyjaciółka Naima i Suleiman, który zwiedził pół świata i dzięki któremu Muzamil ogląda swój pierwszy film. Czy chłopcu uda się wyrwać z kręgu śmierci? I co stanie się w dniu jego 20. urodzin?

LINGUI

8 czerwca (środa), godz. 17:30

Niemcy / Belgia 2021 (87 min)

Reżyseria Mahamat-Saleh Haroun

Amina ciężko pracuje i samotnie wychowuje nastoletnią córkę. Gdy dowiaduje się, że ta jest w ciąży, postanawia pomóc jej w dokonaniu aborcji, która w jej kraju jest nielegalna. „Lingui” to zaskakująco uniwersalna opowieść o kobiecej solidarności i determinacji. Mahamat-Saleh Haroun z wielką empatią rysuje portret bohaterek, które próbują walczyć o swoją godność i niezależność w brutalnej, patriarchalnej rzeczywistości, zawładniętej przez religię i anachroniczne tradycje, potrafiące uczynić z młodej matki społecznego wyrzutka. To nie tylko kameralny dramat i portret społecznych napięć w odległej części świata, lecz również poezja kina w czystej postaci – niezwykłe zdjęcia Mathieu Giombiniego są żywe i duszne, perfekcyjnie skomponowane, nasycone cudownymi barwami.

LALKA

Papicha

8 czerwca (środa), godz. 19:30

Francja, Algieria, Belgia, Katar 2019 (105 min)

Reżyseria Mounia Meddour

Algier, lata 90. Nadjma to studentka i początkująca projektantka mody, która w kraju, gdzie tak wiele rzeczy jest zakazanych, chce wprowadzić trochę koloru, radości i „normalności” do życia swoich rówieśniczek. Gdy jednak nasilają się ataki fanatyków religijnych, łamane są prawa kobiet, społeczeństwo coraz bardziej się radykalizuje i popełniane są kolejne morderstwa kobiet, które nie chcą podporządkować się tradycji, konserwatywnym regułom i zasadom islamu, młodym Algierkom coraz trudniej jest żyć. Zrobienie pokazu mody na uniwersytecie staje się dla Nadjmy i jej przyjaciółek symbolem walki z nierównościami, walki o godność i wolność.

Cezary 2020 – najlepszy film debiutancki i najbardziej obiecująca aktorka.

***

AFROSZORTY

Blok filmów krótkometrażowych, 130 min

9 czerwca (czwartek), godz. 17:00

Al-Sit, reż. Suzannah Mirghani, Sudan, Katar 2020, 20 min

W małej wiosce w Sudanie, gdzie wciąż zbiera się bawełnę własnymi rękoma, żyje się zgodnie z tradycjami przodków. Gdy rodzice Nafisy postanawiają wybrać męża swej córce, budzi to opór Al-Sit, najstarszej z rodu, która nie akceptuje Nadira, młodego biznesmena mieszkającego w Dubaju. Czy Nafisa zdoła przeciwstawić się rodzicom oraz babci i sama zadecyduje o swoim życiu, przyszłości i o tym, kogo chce poślubić?

The Dark One / Ciemna, reż. Hakim Zziwa, Uganda 2020, 16 min

Aktywistka i wokalistka Sandra Nankoma oraz inne czarnoskóre kobiety opowiadają o braku akceptacji i prześladowaniach, jakich doznawały z powodu koloru skóry. Opisują też dramaty wielu kobiet, które decydują się na rozjaśnianie karnacji. Nankoma poprzez swoją działalność stara się wspierać, dodawać siły i pewności czarnoskórym kobietom, ale też propagować ideę równości w mediach, w codzienności i w życiu publicznym.

Dorlis, reż. Enricka MH, Francja 2021, 25 min

Gdy ojciec Laure zostaje sparaliżowany po udarze, zabiera ona swoje córki, Norę i Melissę, i przeprowadza się do jego domu na północy Martyniki, aby pomóc mu w codziennym życiu. Z czasem w nastoletniej Norze odżywają straszne wspomnienia z dzieciństwa związane z dziadkiem, przed którym chce ochronić swoją młodszą siostrę.

Khadiga, reż. Morad Mostafa, Egipt, Francja 2021, 20 min

Khadiga jest młodą matką, która sama wychowuje malutką córeczkę. Morad Mustafa pokazuje niezwykle przejmujący i dramatyczny obraz kobiety, która podejmuje decyzję, aby uśmiercić swoje dziecko.

On The Surface / Na powierzchni, reż. Fan Sissoko, Islandia 2021, 4 min

Krótka animacja przedstawia młodą czarną kobietę, która idzie popływać w morzu u wybrzeży Islandii. Opowiada ona o swym doświadczeniu dorastania w obcym kraju oraz trudnej ciąży i depresji po urodzeniu dziecka.

Heaven Sounds Boring / Heaven Sounds Boring, reż. Patience Nitumwesiga, Uganda 2021, 22 min

Historia miłości i silnej więzi ojca z chorą, kilkuletnią córką Aceng, której leczenie nie przynosi skutków, a przyjmowane leki powodują, że czuje się coraz gorzej. To także opowieść o odchodzeniu i pogodzeniu się małej dziewczynki ze śmiercią.

I am afraid to forget your face / Obym nie zapomniał twej twarzy, reż. Sameh Alaa, Egipt, Francja, Belgia, Katar 2020, 15 min

Po ponad 80 dniach rozłąki z ukochaną, Adam postanawia włożyć hidżab i w przebraniu kobiety przedrzeć się przez miasto, aby po raz ostatni spotkać się i pożegnać ze swą miłością.

The Shack / Szopka, reż. Tebogo Chologi, RPA 2020, 7 min

Tebogo Chologi stworzył film, w którym rolę narratora pełni mała chatka, szopa, będąca dla wielu mieszkańców RPA jedynym schronieniem i domem. Narrator prowadzi nas do chaty ubogiego ochroniarza o imieniu Buti, który mimo pracy w szkole, zmuszony jest do korzystania z paczek żywnościowych, a brak prądu i telewizora uniemożliwia mu śledzenie sytuacji związanej z pandemią koronawirusa.

***

TĘSKNOTA

Petit Pays

9 czerwca (czwartek), godz. 19:30

Francja, Burundi 2020 (113 min)

Reżyseria Eric Barbier

Film Érica Barbiera oparty jest na książce „Petit pays” autorstwa Gaël Faye, który opisał w niej swoje dzieciństwo przypadające na czas ludobójstwa w Rwandzie oraz wojny domowej w Burundi. Gabriel, syn Francuza i Rwandyjki z plemienia Tutsi, wiedzie beztroskie dzieciństwo w dzielnicy dla cudzoziemców w Burundi. Kiedy w 1993 r. dochodzi do zabójstwa Melchiora Ndadaye, pierwszego demokratycznie wybranego prezydenta, zaczynają nasilać się walki pomiędzy ludźmi z Hutu i Tutsi. Wszystko to obserwujemy z perspektywy 10-latka, który ma to szczęście, że w środku tych tragicznych wydarzeń, jakie na zawsze odmieniły historię dwóch krajów afrykańskich, zostaje wysłany wraz z siostrą do dziadków do Francji. Tęsknota to niezwykle ważny, poruszający i świetnie zrealizowany film, ze znakomitą obsadą.

Reklama

Kultura

Kino Zamek zaprasza na Mały Przegląd Wielkich Filmów vol. 2

Kino Zamek w Szczecinie zaprasza na drugą część przeglądu wybitnych filmów festiwalowych, artystycznych i autorskich. W dniach 12-17 listopada, w ramach Małego Przeglądu Wielkich Filmów. Vol. 2 zaprezentowanych zostanie aż dziewięć cenionych tytułów, nagradzanych na najważniejszych festiwalach, podpisanych przez znakomitych autorów i autorki. To będzie kilkudniowe święto kina festiwalowego na wybitnym światowym poziomie, a wydarzenie to dodatkowo włączy się w obchody dorocznego Europejskiego Dnia Kina Artystycznego.

Opublikowane

w dniu

W Szczecinie nie mamy międzynarodowego festiwalu pełnometrażowych filmów fabularnych, prezentującego najważniejsze i najnowsze dokonania w kinie autorskim i artystycznym. W kinie Zamek pragniemy wypełnić tę lukę i dlatego zabierzemy naszych widzów w ekscytującą filmową podróż – mówi Krzysztof Spór, dziennikarz filmowy i koordynator programu filmowego w kinie Zamek w Szczecinie.  Na program przeglądu składają się tylko wybitne i znakomite filmy, które w ostatnich miesiącach odniosły sukcesy artystyczne na świecie, były doceniane na krajowych i międzynarodowych festiwalach, a które wzbudziły powszechny zachwyt publiczności i krytyków. Osiem z dziewięciu filmów tego przeglądu będzie w Szczecinie pokazanych po raz pierwszy. Filmy fabularne z Polski, Europy i odległych zakątków świata, kino dokumentalne, wielkie nazwiska, niezapomniane opowieści, a przede wszystkim gwarancja znaczących filmowych uniesień, w jednym miejscu i czasie, przez pięć dni tylko w kinie Zamek w Szczecinie. Niech żyje kino! – kończy swoje zaproszenie Krzysztof Spór.

Przegląd zainauguruje w sobotę 12 listopada film „Godland” w reżyserii Hlynura Pálmasona (Zimowi bracia, Biały, biały dzień), propozycja z Islandii debiutująca na tegorocznym festiwalu w Cannes, a opowiadająca o luterańskim księdzu, który u schyłku XIX wieku przedziera się przez mroźną i piękną Islandię ze swoją wiarą… i aparatem fotograficznym. „Godland” jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.

Dzień później zaprezentowane zostaną dwie głośne francuskie produkcje. „Pięć diabłów” to najnowszy film Léi Mysius – reżyserki znakomitej „Avy”, elektryzujące kino z pogranicza dramatu, thrillera i parapsychologicznego fantasy. Z każdym dniem lista nagród i zachwytów nad „Pięcioma diabłami” rośnie, a w ocenie wielu osób, może być to jeden z najlepszych filmów tego roku. „Piękny poranek” cenionej autorki Mii Hansen-Løve otrzymał jedną z nagród na tegorocznym festiwalu w Cannes, a w głównej roli wystąpiła w nim Léa Seydoux. To poruszająca opowieść o poczuciu straty i odrodzeniu, żałobie i radości z życia.

Kolejne dwa filmy prezentowane w trakcie przeglądu w kinie Zamek pozwolą poznać niezwykłych ludzi i miejsca, w których żyją. 15 listopada zaprezentowana zostanie „Katedra”, która wygrała konkurs pełnometrażowych dokumentów na tegorocznym 62. Krakowskim Festiwalu Filmowym, a której bohaterem jest idealista-wizjoner-szaleniec(?), który 60 lat temu rozpoczął w Hiszpanii budowę… gigantycznej katedry. I to nie jest błąd w druku. Druga z propozycji tego dnia to „Lunana. Szkoła na końcu świata”, sensacja filmowa z odległego i egzotycznego Bhutanu, która otrzymała w tym roku nominację do Oscara w kategorii doceniającej filmy międzynarodowe. To małe dzieło zachwyca autentycznością i egzotyką.

Dzień później seanse z wielkimi filmami rozpocznie „Nana”, głośna produkcja z Indonezji. Nagrodzony na tegorocznym Berlinale film imponuje subtelnością, a podporządkowana temu celowi, wysmakowana warstwa formalna nie bez powodu wzbudziła zachwyt wśród krytyków, którzy skojarzyli ją z późnymi dziełami Wonga Kar-waia. Z festiwalu w Berlinie dotrą do Szczecina także pełni subtelnych niuansów i wielu emocji „Pasażerowie nocy”. To entuzjastycznie przyjęty przez widzów i krytyków film, w którym reżyser celebruje prozę życia, nadając trywialnym momentom poetycki wymiar. Dla wielu jest to najlepszy francuski film tego roku, a w głównej roli występuje w nim zjawiskowa Charlotte Gainsbourg.

Mały Przegląd Wielkich Filmów zakończy się 17 listopada, a tego dnia pokazane zostaną dwie znakomite propozycje, dotykające relacji międzyludzkich. Polski „Słoń” to reżyserski debiut Kamila Krawczyckiego, zwycięzca konkursu mikrobudżetów na tegorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Gdy w życiu Bartka pojawia się chłopak z wielkiego świata, musi on sobie odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań o swoje życie i swoją przyszłość. „Blisko” Lucasa Dhonta to próba wejścia do świata dwóch 13-letnich chłopców, opowieść o nauce przeżywania najtrudniejszych emocji. W powszechnej ocenie „jeden z najpiękniejszych filmów tegorocznego Cannes”, a dziś także kandydat Belgii do Oscara w kategorii Film Międzynarodowy.

Od 2016 roku organizowany jest na całym świecie doroczny Europejski Dzień Kina Artystycznego. Tegoroczna 7. edycja odbędzie się w dniu 13 listopada 2022 roku i niejako jej odbiciem będą wydarzenia dziejące się w te dni w szczecińskim kinie Zamek. Kino europejskie i artystyczne od lat stanowi bowiem znaczącą część programu filmowego w zamkowym kinie, które działa już od 1963 roku. Kino Zamek w Szczecinie życzy widzom prawdziwych filmowych uniesień!

MAŁY PRZEGLĄD WIELKICH FILMÓW. VOL. 2

12-17 LISTOPADA 2022

PROGRAM I HARMONOGRAM

GODLAND (Vanskabte Land)

12 listopada (sobota), godz. 19:00

dramat, Dania, Islandia, Francja, Szwecja 2022 (138 min)

Reżyseria Hlynur Pálmason

Obsada: Ingvar Sigurdsson, Friðrik Friðriksson, Ísar Svan Gautason

                 

Prezentowany w canneńskiej sekcji Un Certain Regard najnowszy film Hlynura Pálmasona (Zimowi bracia, Biały, biały dzień) to wirtuozerski popis reżyserskiej metody. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym zmienne i kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik i bajarz Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Umiejscowiony u schyłku XIX wieku scenariusz odwołuje się do zależności łączących Islandię i Danię, ale skomplikowane relacje władzy i poddaństwa, jakie kreśli reżyser, wykraczają poza ramy historycznych rozliczeń i religijnych hierarchii. Godland jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Chicago International Film Festival, Haifa International Film Festival, London Film Festival, San Sebastián International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

PIĘĆ DIABŁÓW (The Five Devils / Les cinq diables)

13 listopada (niedziela), godz. 17:00

dramat, Francja 2022 (96 min)

Reżyseria Léa Mysius

Obsada: Adèle Exarchopoulos, Sally Dramé, Swala Emati

Vicky to samotna dziewczynka mieszkająca w sennym, górskim miasteczku. Jest obdarzona osobliwym talentem: potrafi chwytać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które zbiera kolejno w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z „Życia Adeli” Adèle Exarchopoulos), która jest trenerką aqua aerobiku, a po pracy pływa w jeziorze pod czujnym okiem córki. Pewnego dnia w ich domu pojawia się siostra męża Joanne – tajemnicza Julia. Zaintrygowana tą niespodziewaną obecnością dziewczynka „kradnie” jej zapach i odtwarzając go, przenosi się w przeszłość kobiety. Zaczyna tym samym odkrywać zaskakujące sekrety i wskrzeszać historię, która wpłynęła na los jej rodziny. Najnowszy film Léi Mysius – reżyserki znakomitej „Avy” – to elektryzujące kino z pogranicza dramatu, thrillera i parapsychologicznego fantasy. A zarazem nieoczywista opowieść o pamięci, macierzyństwie, niespełnionych pragnieniach i życiu odłożonym na później. Oraz o wielkiej mocy filmowej fantazji, która magicznie splata ze sobą różne równoległe światy i czasoprzestrzenie. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Sitges – Catalonian International Film Festival, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty.

 

PIĘKNY PORANEK (Un beau matin / One Fine Morning)

13 listopada (niedziela), godz. 19:00

dramat, Francja/Niemcy 2022 (112 min)

Reżyseria Mia Hansen-Løve

Obsada: Léa Seydoux, Pascal Greggory, Melvil Poupaud

Sandra, tłumaczka mieszkająca w Paryżu, wychowuje ośmioletnią córkę i zajmuje się cierpiącym na chorobę neurodegeneracyjną ojcem, nauczycielem filozofii. Jego umysł, jego pamięć zanika, stan zdrowia na tyle się pogarsza, że rodzina poszukuje dla niego miejsca w ośrodku opieki. Sandra zaczyna spotykać się z dawnym przyjacielem Clémentem i mimo, że jest on w związku, wybucha pomiędzy nimi namiętny romans. Hansen-Løve z właściwą sobie niezwykłą wrażliwością opowiada o dwóch skrajnych uczuciach, współistniejących w życiu Sandry: poczuciu straty i odrodzeniu, żałobie i radości z życia.

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, Chicago International Film Festival, Ghent International Film Festival, Jerusalem Film Festival, Toronto International Film Festival, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

KATEDRA (The Cathedral)

15 listopada (wtorek), godz. 17:00

dokumentalny, Słowacja 2022 (87 min)

Reżyseria Denis Dobrovoda

Dla jednych idealista wiedziony żarliwą wiarą, dla innych szaleniec i człowiek grzeszący pychą – 60 lat temu Justo Gallego Martínez rozpoczął wznoszenie katedry w hiszpańskim Mejorada del Campo. Bez uprawnień, projektu i wykształcenia budowlanego. Własnymi środkami i niemal wyłącznie za pomocą własnych rąk. Wielu trudno zrozumieć to przedsięwzięcie – zwłaszcza w wielokulturowym i sekularyzującym się świecie. Z udziałem archiwaliów i współczesnych obserwacji film rejestruje proces powstawania gigantycznej budowli. Co się stanie z niedokończoną katedrą po śmierci jej budowniczego? (opis Krakowski Festiwal Filmowy)

FESTIWALE/NAGRODY: 62. Krakowski Festiwal Filmowy (nagroda dla najlepszego pełnometrażowego dokumentu).

 

LUNANA. SZKOŁA NA KOŃCU ŚWIATA (Lunana: A Yak in the Classroom)

15 listopada (wtorek), godz. 19:00

dramat, Bhutan/Chiny 2019 (110 min)

Reżyseria Pawo Choyning Dorji

Obsada: Sherab Dorji, Ugyen Norbu Lhendup, Kelden Lhamo Gurung

 

Pierwsza oscarowa nominacja dla Bhutanu dla niektórych widzów będzie wystarczającą rekomendacją, by wraz z twórcami filmu zajrzeć do Lunany, małej wioski położonej w północnej części kraju. Trafia tam również Ugyen, młody nauczyciel, który marzy o karierze piosenkarza i emigracji do Australii. Zanim jednak będzie mógł wyjechać, musi odpracować jeszcze jeden rok (do czego zmusza go rządowy kontrakt). Nie spodziewał się jednak, że trafi – niemal dosłownie – na koniec świata. Lunanę od ostatniego przystanku na trasie autobusu dzieli siedmiodniowa piesza wędrówka. Ugyen od samego początku jest więc niechętny pracy z grupką lokalnych dzieci, ale szybko przekona się, że stracił wielkomiejskie atrakcje na rzecz czegoś znacznie bardziej istotnego. Choć obsypana nagrodami Lunana opiera się na sprawdzonym od dawna schemacie, a jej osią fabularną jest konflikt cywilizacji z naturą, to debiut Pawo Choyninga Dorjiego okazuje się kinem wyjątkowym. Historia, którą niby dobrze znamy, w oszałamiających realiach himalajskiej wioski zmienia się w filozoficzną przypowieść o mądrości, cierpliwości i dokonywaniu życiowych wyborów. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Oscary 2022 (nominacja w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy), Cairo International Film Festival (wyróżnienie za debiut), CinemAsia Film Festival (nagroda publiczności), Mountain Film Festival, Palm Springs International Film Festival.

 

NANA (Before, Now & Then)

16 listopada (środa), godz. 17:00

dramat, Indonezja 2022 (103 min)

Reżyseria Kamila Andini

Obsada: Happy Salma, Laura Basuki, Arswendy Bening Swara

Oglądając indonezyjską „Nanę”, nie sposób nie pomyśleć o „Scenie zbrodni” z 2012 roku. Film Kamili Andini opisuje podobne wydarzenia, co wstrząsający dokument Joshuy Oppenheimera, ale przedstawia je z zupełnie odmiennego punktu widzenia. Podczas gdy „Scena zbrodni” skupiała się na perspektywie zaślepionych propagandą sprawców ludobójstwa, „Nana” oddaje głos ocalonym z masakry. Tytułowa bohaterka to elegancka, atrakcyjna kobieta, która sprawia wrażenie, jakby zdążyła zapomnieć o traumatycznych okolicznościach, jakie doprowadziły do śmierci jej ojca i syna. Prowadząca dostatnie, lecz puste życie Nana coraz częściej bywa jednak nawiedzana przez wspomnienia z mrocznych lat 60. XX wieku. Choć bohaterka nie może liczyć na zrozumienie otoczenia i pogrąża się przez to w melancholii, nieoczekiwane spotkanie przynosi jej szansę wyrwania się z marazmu. Nagrodzony na tegorocznym Berlinale film Andini imponuje subtelnością, z jaką zagłębia się w meandry kruchej psychiki. Podporządkowana temu celowi, wysmakowana warstwa formalna nie bez powodu wzbudziła wśród krytyków skojarzenia z późnymi dziełami Wonga Kar-waia. (opis Nowe Horyzonty)

FESTIWALE/NAGRODY: Berlin International Film Festival (nagroda za rolę drugoplanową dla Laury Basuki), Brussels International Film Festival (nagroda jury), Chicago International Film Festival, Sydney Film Festival.

 

PASAŻEROWIE NOCY (Les passagers de la nuit)

16 listopada (środa), godz. 19:00

dramat, Francja 2022 (111 min)

Reżyseria Mikhaël Hers

Obsada: Charlotte Gainsbourg, Quito Rayon-Richter, Megan Northam, Emmanuelle Béart

Na tle przełomu historycznego – wyborów prezydenckich w 1981 roku w Paryżu Hers opisuje losy Elisabeth, która właśnie znalazła się na życiowym zakręcie. Jej małżeństwo się skończyło i aby udźwignąć odpowiedzialność za siebie i dwójkę dorastających dzieci podejmuje nocną pracę w radio. Podczas audycji poznaje wolnego ducha, Talulah i otacza ją opieką. Talulah po raz pierwszy doświadcza ciepła rodzinnego domu, przekazując w zamian ducha swobody w podejmowaniu ryzyka i pewności siebie, tak potrzebnego w danym momencie Elisabeth i jej dzieciom. Hers celebruje prozę życia, nadając trywialnym momentom poetycki wymiar.

FESTIWALE/NAGRODY: Berlin International Film Festival, Love is Folly International Film Festival, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

SŁOŃ

17 listopada (czwartek), godz. 17:00

dramat/romans, Polska 2022 (89 min)

Reżyseria Kamil Krawczycki

Obsada: Jan Hrynkiewicz, Paweł Tomaszewski, Ewa Skibińska

Bartek prowadzi małe gospodarstwo na Podhalu. Kiedy opuścił ich ojciec, jego matka się załamała, wówczas to on musiał zostać głową rodziny. Pewnego dnia umiera ich sąsiad i jego syn Dawid przyjeżdża na pogrzeb. Bartek fascynuje się Dawidem i jego beztroską. Pierwsza miłość zmusza go do podjęcia decyzji, czy jest już gotowy, żeby sięgnąć po swoją wolność.

FESTIWALE/NAGRODY: 47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (nagroda główna w konkursie mikrobudżetów), Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty, Festiwal Filmowy Dwa Brzegi.

 

BLISKO

17 listopada (czwartek), godz. 19:00

dramat, Belgia/Holandia/Francja 2022 (105 min)

Reżyseria Lucas Dhont

Obsada: Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne, Léa Drucker

Jeden z najpiękniejszych filmów tegorocznego festiwalu w Cannes. Nagrodzone Grand Prix „Blisko” Lukasa Dhonta, autora pamiętnej „Girl”, to sensualna i czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić przyjaciela. Wspaniale sfilmowany coming-of-age i zarazem uniwersalny film o akceptacji swoich błędów oraz nauce przeżywania najtrudniejszych emocji.

FESTIWALE/NAGRODY: Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes (Grand Prix Jury), Chicago International Film Festival, European Film Awards, Haifa International Film Festival, Hamburg Film Festival, Hamptons International Film Festival, Sydney Film Festival.

 Kino Zamek (wejście A)

Bilety 14 i 12 zł (ulgowy) do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

Czytaj dalej

Gmina Police

Zajęcia artystyczne w tymczasowej siedzibie Miejskiego Ośrodka Kultury już ruszyły

Po dwutygodniowej przerwie w zajęciach edukacji artystycznej, policki MOK wznowił swoją ofertę warsztatów dla dzieci i dorosłych w tymczasowej siedzibie, usytuowanej w budynku przy ulicy Traugutta 4, gdzie dawniej mieściło się Gimnazjum nr 3. Budynek będzie pełnił nową funkcję w czasie realizacji inwestycji „Przebudowa i remont Miejskiego Ośrodka Kultury w Policach”, której wykonania podjęła się firma MIKOR Inżyniering.

Opublikowane

w dniu

Sale zajęciowe zostały już przygotowane do przyjęcia uczestników, na których z głowami pełnymi nowych pomysłów czekają instruktorzy. Do oferty MOK-u wracają wszystkie zajęcia artystyczne, które będą realizowane według dotychczas obowiązującego harmonogramu. Na wiele warsztatów wciąż jeszcze można się zapisać – wystarczy zajrzeć na stronę www.mokpolice.pl i wejść w zakładkę strefa zajęć, gdzie dostępna jest pełna oferta odbywających się ośrodku zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych lub skontaktować się z instruktorem odpowiedniej sekcji. W przypadku dużego zainteresowania dyrekcja MOK-u przewiduje również utworzenie nowych grup tak, by wszystkie dzieci chcące dołączyć do zajęć indywidualnych lub zespołowych, otrzymały taką możliwość.

W polickim domu kultury na dzieci i młodzież czekają zajęcia zróżnicowane tematycznie, wśród których każdy z pewnością znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Oferta MOK-u skierowana jest do dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 18 lat, a grupy podzielone są wewnętrznie zgodnie z przedziałem wiekowym uczestników. Wszyscy chętni mogą zapisać się na warsztaty plastyczne (plastyka, mała akademia sztuki), ceramiczne, sensoryczne (zabawy sensoryczne, sensoryka), taneczne (grupy Companii Baletowej), muzyczne (perkusja) oraz wokalne (PP 66, studio wokalne, twórcze konsultacje wokalne). Zajęcia prowadzone w grupach bądź indywidualnie dają możliwość rozwinięcia swojego potencjału twórczego, udoskonalenia warsztatu artystycznego lub po prostu kreatywnego spędzenia czasu wolnego.

Najmłodsze dzieci mogą uczestniczyć w zabawach sensoplastycznych oraz zajęciach rytmicznych – spotkanie te przewidziane są dla maluchów między 2 a 5 rokiem życia i odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu.

Również dorośli mogą skorzystać z wachlarza zajęć tematycznych. Instruktorzy prowadzą nabory na warsztaty ceramiczne, rękodzielnicze oraz plastyczne. Osoby zainteresowane tańcem mogą dołączyć do zespołu „Policzanie”, a Ci którzy lubią śpiewać mogą wziąć udział w spotkaniach zespołu „Balbiny” oraz chóru „Postscriptum”.

Najbliższe tygodnie z pewnością będą czasem adaptacji do nowej przestrzeni zarówno dla uczestników zajęć, jak i dla instruktorów. Mimo zmiany siedziby, Miejski Ośrodek Kultury będzie rozwijał swoją działalność, sukcesywnie poszerzając ofertę o nowe zajęcia i warsztaty i dopasowując ją do aktualnych potrzeb mieszkańców.

Czytaj dalej

Kultura

Sklep z Ptasimi Piórami powraca do Starej Rzeźni. Koncert już w niedzielę

W październiku Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia zaprasza na kolejny koncert – po wyprzedanym do ostatniego miejsca koncercie Wojtka Szumańskiego zapraszamy na koncert lokalnej legendy. Sklep z Ptasimi Piórami na scenie jest id ponad czterech dekad, a Arfik od 35. Oba zespoły łączy postać charyzmatycznego Ryszarda Leoszewskiego. Już w niedzielę będziemy mogli posłuchać najpiękniejszych utworów „Sklepu” z przekroju całej kariery szczecińskiego zespołu. Nie zabraknie także niespodzianek.

Opublikowane

w dniu

Sklep z Ptasimi Piórami od 44 lat tworzy, gra koncerty w klubach, salach widowiskowych, teatrach w całej Polsce i poza jej granicami, jest wizytówką kulturalną Szczecina. W niedzielny wieczór zabrzmią dźwięki piosenek z ostatniej płyty „Biało-czerwona, czyli przepisy mówią jasno” – kompozycje lidera zespołu Ryszarda Leoszewskiego do tekstów Michała Zabłockiego, Barbary Stenki, Małgorzaty Ciepielak, Kornelii Leoszewskiej i Marka Maja. Nowe, liryczne, satyryczne i refleksyjne utwory zagra cały skład Sklepu z Ptasimi Piórami: Ryszard Leoszewski – gitara, śpiew; Mariusz Smoliński – piano; Krzysztof Ciesielski – kontrabas; Lech Grochala – perkusja, instrumenty perkusyjne. Na scenie pojawią się też zaproszeni goście – młodzież z grupy artystycznej ARFIK. A to z okazji przypadającego w tym roku Jubileuszu 35-lecia zespołu.

Sklep z Ptasimi Piórami to wielcy przyjaciele Starej Rzeźni od lat. Ryszard Leoszewski jest naszym regularnym gościem i artystą, którego twórczość idealnie wpisuje się w nasze pojmowanie kultury. Już w niedzielę, jeszcze jesienią, ale zbliżając się powoli do zimy, przy zachodzącym słońcu oddawać się będziemy refleksji i będziemy wypoczywać przy kojących dźwiękach poezji śpiewanej. Jestem przekonana, że będzie to wspaniały wieczór – mówi Laura Hołowacz, założycielka Starej Rzeźni.

Koncert odbędzie się 23 października o godzinie 18:00 w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia. Bilety są jeszcze dostępne.

Czytaj dalej
Reklama

Na czasie