[lead]Opowieść o życiu i twórczości niezwykłej kobiety – ikony modernistycznego designu początku XX wieku, projektantki kultowych mebli. Jej życie prywatne było pełne zawirowań, tak samo, jak i kariera. Ceniona, polska ilustratorka Zosia Dzierżawska (autorka m.in. ilustracji w książce Marcina Wichy „Wielka księga Klary” oraz portretu Sendlerowej w książce „Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek”)[/lead]
Rok 1924, południe
Francji. Rozpoczyna się budowa położonej nad morzem willi.
Niespełna 100 lat później budynek nazwany E-1027 uznawany jest za
kamień milowy projektowania, a jego autorka, Eileen Gray, za
pionierkę modernistycznego designu i architektury.
To podczas szalonych lat
20. w Paryżu prace Gray osiągnęły niespotykany wcześniej poziom
innowacji. Dążenie do tworzenia sztuki, która będzie jednocześnie
funkcjonalna i zmysłowa zaprowadziło ją do stworzenia niezwykłego
domu, najodważniejszego dzieła w jej karierze.
Jednak życie w cieniu
męskich współpracowników i konflikt z legendarnym Le Corbusierem
nieomal doprowadziły do całkowitego wymazania Gray z kart historii
architektury.
Komiks polskiej rysowniczki Zosi Dzierżawskiej i francuskiej architektki Charlotte Malterre-Barthes przybliża życie i dzieło tej niezwykłej artystki – prawdziwej wizjonerki, która nie idąc na kompromisy zawsze szukała artystycznej doskonałości.
Charlotte
Malterre-Barthes – architektka, urbanistka
oraz badaczka współczesności. Kieruje urbanistyczną platformą
badawczą OMNIBUS, a także wykłada na Wydziale Architektury
Politechniki Federalnej w Zurychu, na której obroniła doktorat.
Pracowała w zespole kuratorów 12. Biennale Architektury w São
Paulo. Jest współautorką książek Housing Cairo: The Informal
Response i Cairo Dessert Cities. Przyczyniła się do powstania
Parity Group, oddolnej inicjatywy działającej na rzecz
równouprawnienia płci w architekturze.
Zosia Dzierżawska –
ilustratorka i autorka komiksów, która zamiłowanie do architektury
odziedziczyła po swoim ojcu urbaniście. Jest jedną z założycieli
pracowni ilustracji i projektowania graficznego Studio Armad’illo w
Mediolanie. Współpracuje z wieloma wydawcami z różnych krajów,
używając swej subtelnej, acz pełnej wyrazu kreski w książeczkach
dla dzieci, komiksach i czasopismach. Jej prace doceniono między
innymi podczas Międzynarodowych Targów Książki Dziecięcej w
Bolonii, gdzie dwa razy znalazły się na towarzyszącej imprezie
wystawie ilustracji, oraz przez nowojorskie Society of Illustrators.